BezpieczeństwoEnergetykaInfrastrukturaMotoryzacja

Finowie badają rosyjski statek z floty cieni, ale sprawa się gmatwa

Tankowiec Eagle-S, należący do rosyjskiej floty cieni, który został zatrzymany przez Finlandię. Rosja prowadzi operacje hybrydowe m.in. uszkadzając podwodną infrastrukturę i zagłuszając sygnał GPS. Źródło: PAP/EPA

Fińskie władze prowadzą śledztwo w sprawie tankowca „Eagle S” mającego należeć do rosyjskiej “floty cieni”. Wszystko wskazuje na to, że ta jednostka celowo uszkodziła podmorski kabel elektryczny Estlink 2 między Finlandią a Estonią. Ten akt sabotażu wpisuje się w całą serię podejrzeń o wrogie akty wymierzone w infrastrukturę na Morzu Bałtyckim. Skomplikowana sytuacja własnościowa “Eagle S’ oraz obecność innych “statków widmo” w regionie utrudniają jednak dalsze prowadzenie postępowania w tej sprawie.

W obliczu powtarzających się niewyjaśnionych incydentów dotyczących uszkodzeń infrastruktury krytycznej państw należących do NATO w regionie Morza Bałtyckiego, jedno z tych państw postanowiło podjąć zdecydowane działania.

Po uszkodzeniu podmorskiego kabla elektroenergetycznego Estlink 2, łączącego Finlandię i Estonię, do którego doszło w pierwszy dzień tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia, fińskie władze wszczęły w tej sprawie dochodzenie.

Determinacja Finów

Fińskie służby zastosowały bezprecedensowe środki – zatrzymały statek “Eagle S”, który miał być odpowiedzialny za uszkodzenie kabla, zabezpieczyły jego ładunek zawierający dziesiątki tysięcy ton paliwa oraz przesłuchały załogę. Dodatkowo fińska służba celna poinformowała o wszczęciu odrębnego śledztwa w sprawie możliwego naruszenia sankcji UE przez “Eagle S”. Według ustaleń jednostka należy do floty rosyjskich tzw. “statków widmo”, wykorzystywanych przez Rosję do omijania międzynarodowych sankcji.

– Prowadzimy dochodzenie w sprawie poważnego sabotażu. Nasze ustalenia wskazują, że uszkodzenia zostały spowodowane przez kotwicę statku będącego przedmiotem śledztwa – oświadczył Robin Lardot, dyrektor Fińskiego Krajowego Biura Śledczego.

Premier Finlandii, Petteri Orpo, zapewnił, że awaria Estlink 2 nie zakłóciła dostaw energii elektrycznej i zapowiedział stanowcze działania wobec podobnych incydentów.

– To wyraźny sygnał dla innych jednostek operujących na morzu, że Finlandia będzie odpowiednio reagować na takie przypadki – powiedział.

Tymczasem przedstawiciel indyjskiej firmy “Peninsular Maritime”, zarządzającej “Eagle S”, potwierdził kontakt fińskich władz z firmą. Według jego słów kapitan statku współpracuje z organami śledczymi.

Możliwe problemy

Śledztwo jest jednak utrudnione z powodu skomplikowanej sytuacji własnościowej statku. “Eagle S” należy rzekomo do firmy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale jest zarejestrowany na Wyspach Cooka na Pacyfiku. Dodatkowym wyzwaniem, co podkreśla dziennik “Financial Times”, jest obecność innych “statków widmo” w regionie.

Incydent z udziałem “Eagle S” to kolejny dowód na rosnące zagrożenie dla infrastruktury krytycznej w regionie Morza Bałtyckiego, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej na świecie. Wykazywana przez fińskie władze determinacja w wyjaśnieniu sprawy z pewnością pomoże w zapobieganiu podobnym przypadkom w przyszłości i wyśle sygnał do osób i podmiotów zaangażowanych w nielegalny transport statkami z “floty cieni”.

Ze względu na złożoność sytuacji prawnej i międzynarodowy charakter sprawy śledztwo może jednak potrwać miesiące. Doświadczenie, które stało się udziałem państw leżących w basenie Morza Bałtyckiego wskazuje na konieczność wzmocnienia kontroli nad żeglugą w tym regionie, zaostrzenia procedur bezpieczeństwa oraz podkreślenia roli współpracy międzynarodowej w ochronie wód Bałtyku.

Tomasz Winiarski

Rosyjska flota cieni nie tylko omija sankcje, ale zagraża europejskiej energetyce


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X