icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Warszawa nie dostanie pieniędzy z KPO na nowe tramwaje

Warszawa starała się o ponad 213 milionów złotych w ramach Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowych tramwajów. Niestety warszawski projekt został odrzucony w konkursie – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).

O pieniądze na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Tramwaje Warszawskie złożyły wniosek o ponad 213 milionów złotych na zakup 40 sztuk całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych na potrzeby czystego transportu w stolicy. Wniosek ten nie uzyskał akceptacji.

Tramwajarze złożyli wniosek na dofinansowanie wcześniej dokonanego zakupu tramwajów Hyundai, których dostawy i odbiory w dużej części odbyły się już po wybuchu pandemii.

– Trwały w tej sprawie negocjacje z Komisją Europejską. Ostateczna interpretacja zasad, którą otrzymaliśmy w trakcie naboru, okazała się dla nas niekorzystna: dofinansowaniu nie mogły podlegać projekty, dla których kontrakty z wykonawcami zawarto przed datą kwalifikowalności KPO, tj. przed 1 lutego 2020 roku – nawet jeśli dostawy i płatności odbywały się po wybuchu pandemii – wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.

Zaznaczył, że przeszkodą w złożeniu uzyskania wniosku na nowe tramwaje jest czas, jaki spółki mają do dyspozycji. Dodał, że projekty w ramach dotacyjnej części KPO muszą być rozliczone do sierpnia 2026 roku, a tymczasem KPO został odblokowany późno – ostatecznie nabór na tramwaje został uruchomiony w czerwcu 2024 roku

– Trzeba pamiętać, że produkcja tramwajów zajmuje zazwyczaj ok. 24 miesiące. Gdy rozpoczynał się nabór wniosków, szansę miały tylko te miasta, które miały już trwające umowy zawarte w odpowiednim momencie. W przypadku Warszawy KPO zostało uruchomione w momencie, gdy kontrakt na zakup i dostawę tramwajów Hyundai był już zamknięty (termin podpisanej umowy wykluczał nas z naboru), zaś w opracowaniu mieliśmy postępowanie na zakup kolejnych nowych tramwajów, ale nie było ono jeszcze ukończone. Tego postępowania nie moglibyśmy zgłosić do tej części KPO właśnie ze względu na czas potrzebny na wyprodukowanie tramwajów i rozliczenie projektu – przekazał Urbanowicz.

Warszawscy tramwajarze nie czują się jednak poszkodowanymi. Urbanowicz przypomniał, że w ramach funduszu unijnego Feniks spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała dofinansowanie w wysokości 900 mln zł na realizację inwestycji strategicznych.

– To większa kwota niż jakiekolwiek dofinansowanie przyznane w ramach naboru KPO na tabor – dodał.

– Przygotowujemy się do pozyskania zewnętrznego wsparcia w ramach innych dostępnych instrumentów pomocowych dla kolejnych zakupów i inwestycji. Będziemy się ubiegać o wsparcie w ramach innych części KPO. Nie zmieniamy też naszych planów taborowych. Tak jak zapowiadaliśmy, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg ramowy na zakup do 160 nowych tramwajów – podkreślił.

Nowe tramwaje częściowo sfinansowane z KPO z konkursu – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)- będą jeździły po Bydgoszczy, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Oprócz stolicy przegranymi są również Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Gdańsk, Częstochowa i Tramwaje Śląskie.

Urbanowicz wyjaśnił, że miasta, które otrzymały dofinansowanie dostały środki dla podpisanych już umów i trwających projektów (np. Poznań – umowa 2023, Wrocław – umowa 2020 i 2021, Bydgoszcz – 2022.

Biznes Alert / PAP

Warszawa starała się o ponad 213 milionów złotych w ramach Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowych tramwajów. Niestety warszawski projekt został odrzucony w konkursie – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).

O pieniądze na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Tramwaje Warszawskie złożyły wniosek o ponad 213 milionów złotych na zakup 40 sztuk całkowicie niskopodłogowych wagonów tramwajowych na potrzeby czystego transportu w stolicy. Wniosek ten nie uzyskał akceptacji.

Tramwajarze złożyli wniosek na dofinansowanie wcześniej dokonanego zakupu tramwajów Hyundai, których dostawy i odbiory w dużej części odbyły się już po wybuchu pandemii.

– Trwały w tej sprawie negocjacje z Komisją Europejską. Ostateczna interpretacja zasad, którą otrzymaliśmy w trakcie naboru, okazała się dla nas niekorzystna: dofinansowaniu nie mogły podlegać projekty, dla których kontrakty z wykonawcami zawarto przed datą kwalifikowalności KPO, tj. przed 1 lutego 2020 roku – nawet jeśli dostawy i płatności odbywały się po wybuchu pandemii – wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.

Zaznaczył, że przeszkodą w złożeniu uzyskania wniosku na nowe tramwaje jest czas, jaki spółki mają do dyspozycji. Dodał, że projekty w ramach dotacyjnej części KPO muszą być rozliczone do sierpnia 2026 roku, a tymczasem KPO został odblokowany późno – ostatecznie nabór na tramwaje został uruchomiony w czerwcu 2024 roku

– Trzeba pamiętać, że produkcja tramwajów zajmuje zazwyczaj ok. 24 miesiące. Gdy rozpoczynał się nabór wniosków, szansę miały tylko te miasta, które miały już trwające umowy zawarte w odpowiednim momencie. W przypadku Warszawy KPO zostało uruchomione w momencie, gdy kontrakt na zakup i dostawę tramwajów Hyundai był już zamknięty (termin podpisanej umowy wykluczał nas z naboru), zaś w opracowaniu mieliśmy postępowanie na zakup kolejnych nowych tramwajów, ale nie było ono jeszcze ukończone. Tego postępowania nie moglibyśmy zgłosić do tej części KPO właśnie ze względu na czas potrzebny na wyprodukowanie tramwajów i rozliczenie projektu – przekazał Urbanowicz.

Warszawscy tramwajarze nie czują się jednak poszkodowanymi. Urbanowicz przypomniał, że w ramach funduszu unijnego Feniks spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała dofinansowanie w wysokości 900 mln zł na realizację inwestycji strategicznych.

– To większa kwota niż jakiekolwiek dofinansowanie przyznane w ramach naboru KPO na tabor – dodał.

– Przygotowujemy się do pozyskania zewnętrznego wsparcia w ramach innych dostępnych instrumentów pomocowych dla kolejnych zakupów i inwestycji. Będziemy się ubiegać o wsparcie w ramach innych części KPO. Nie zmieniamy też naszych planów taborowych. Tak jak zapowiadaliśmy, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg ramowy na zakup do 160 nowych tramwajów – podkreślił.

Nowe tramwaje częściowo sfinansowane z KPO z konkursu – zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)- będą jeździły po Bydgoszczy, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Oprócz stolicy przegranymi są również Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Gdańsk, Częstochowa i Tramwaje Śląskie.

Urbanowicz wyjaśnił, że miasta, które otrzymały dofinansowanie dostały środki dla podpisanych już umów i trwających projektów (np. Poznań – umowa 2023, Wrocław – umowa 2020 i 2021, Bydgoszcz – 2022.

Biznes Alert / PAP

Najnowsze artykuły