Rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT podjęła uchwałę o powołaniu Michała Fijoła na stanowisko prezesa spółki – poinformowała we wtorek linia lotnicza.
– W dniu 10 lutego 2025 r. Rada Nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. zakończyła postępowanie kwalifikacyjne prowadzone w przedmiocie wyboru Prezesa Zarządu Spółki i podjęła uchwałę o powołaniu z dniem 11 lutego 2025 r. na to stanowisko Pana Michała Fijoła – przekazała firma w komunikacie.
Jednocześnie spółka kontynuuje proces rekrutacyjny na stanowisko członka zarządu ds. finansowo-ekonomicznych. Obecnie, oprócz Michała Fijoła, w zarządzie LOT-u zasiada Dorota Dmuchowska, pełniąca funkcję członka zarządu ds. operacyjnych.
Powrót po burzliwym okresie
Michał Fijoł został odwołany ze stanowiska prezesa LOT-u 26 listopada 2024 r. Decyzja ta wywołała kontrowersje, zwłaszcza że już następnego dnia nadzór nad Polską Grupą Lotniczą (PGL) i PLL LOT został przeniesiony z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Ministerstwa Infrastruktury. Ówczesny minister aktywów, Jakub Jaworowski, uznał odwołanie Fijoła za „bulwersujące” i zadeklarował działania wyjaśniające.
Decyzja o zmianach kadrowych w spółce spotkała się także z krytyką ze strony związków zawodowych, które wystosowały wspólne oświadczenie w obronie Fijoła. W kolejnych dniach doszło do dalszych przetasowań, w tym odwołania wiceministra aktywów Jacka Bartmińskiego oraz delegowania Tomasza Ludwickiego do czasowego pełnienia funkcji prezesa LOT-u.
Przed LOT-em kluczowe decyzje
Powrót Michała Fijoła oznacza stabilizację na czele narodowego przewoźnika, co zdaniem ekspertów jest kluczowe w kontekście nadchodzących wyzwań, takich jak modernizacja floty oraz planowane zmiany w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Świat lotniczy pędzi do przodu i nawet te niecałe 3 miesiące trzeba nadrobić, chociażby w kontekście zakupu i modernizacji floty – skomentował Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
PLL LOT – historia i struktura własnościowa
Polskie Linie Lotnicze LOT są jedną z najstarszych linii lotniczych na świecie – działają od 1929 roku. Przewoźnik obsługuje loty długodystansowe m.in. do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Indii, Japonii i Korei Południowej, wykorzystując do tego flotę 15 samolotów szerokokadłubowych Boeing 787 Dreamliner.
LOT pozostaje w dużej mierze spółką państwową – Skarb Państwa posiada 69,3 procent udziałów, a pozostałe 30,7 procent należy do Polskiej Grupy Lotniczej (PGL), będącej w 100 procent własnością państwa.
PAP / Biznes Alert