EnergetykaMotoryzacjaŚrodowisko

Za mało bezemisyjnych autobusów w Niemczech, a w Polsce jeszcze mniej

ABB zasili autonomiczne autobusy w Singapurze (©Volvo)

Fot. ABB

Analizy brukselskiego think tanku Transport and Environment (T&E) wykazały, że Niemcy z 34-procentowym udziałem autobusów bezemisyjnych w transporcie publicznym, są dalekie od średniej całej UE, która wynosi 49 procent.

W krajach takich jak Finlandia, Holandia, Norwegia, Dania i Luksemburg prawie wszystkie autobusy miejskie są bezemisyjne. T&E podaje, że powodem dla mniejszej liczby bezemisyjnych autobusów w Niemczech, są regulacje prawne w zakresie emisyjności i przetargów miejskich. Strefy zeroemisyjne w miastach, ale także warunki przetargowe, które wykluczają autobusy napędzane paliwami kopalnymi, sprawiły, że wiele miast zachodnioeuropejskich wymieniło swoją flotę autobusową. Do tej pory w Niemczech ani w Polsce nie wprowadzono takich przepisów.

Eksperci T&E spodziewają się, że rozwój rynku autobusów elektrycznych w Niemczech w następnych latach spowolni, a nie przyspieszy. Zakup autobusów elektrycznych był dofinansowany z dotacji z Funduszu Klimatu i Transformacji (KTF). Program ten wygasł jednak wraz z końcem 2024 roku.

W polskim transporcie publicznym aktywnych w użyciu było 1 506 autobusów zeroemisyjnych, z czego 1 417 w pełni elektrycznych, a 89 napędzanych wodorem. Autobusy zeroemisyjne to zaledwie 12 procent wszystkich autobusów miejskich w Polsce.

Table.Media / Aleksandra Fedorska

UE luzuje śrubę. Trzy lata dla producentów aut na zrealizowanie celów emisji dwutlenku węgla


Powiązane artykuły

Rekordowe upały w Europie. ONZ: trzeba nauczyć się z nimi żyć

W Europie zanotowano fale upałów. Portugalia walczy z pożarami, a Holandia i Belgia wdraża rozwiązania mające ulżyć mieszkańcom. Rzeczniczka WMO...
tankowiec VILAMOURA, zdjęcie: vesselfinder.com

Tankowiec z milionem baryłek ropy eksplodował u wybrzeży Libii

Tankowiec Vilamoura, który przewoził milion baryłek ropy i wcześniej zawijał do rosyjskich portów, eksplodował u wybrzeży Libii. To kolejny z...
Gazprom. Źródło: Flickr

Plan Putina na ratowanie gospodarki: zabrać innym, dać Gazpromowi

Rosyjski koncern, obłożony zachodnimi sankcjami, doświadcza strat finansowych. W 2023 roku poniósł pierwszą roczną stratę od 20 lat, zdaniem ekspertów...

Udostępnij:

Facebook X X X