Najważniejsze informacje dla biznesu

Hennig-Kloska: Strategia Czystego Ładu Przemysłowego dopuszcza rewizję ETS2

Ministra ds. klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska powiedziała, że przedstawiona przez Komisję Europejską strategia Czystego Ładu Przemysłowego zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”, ale to państwa członkowskie muszą decydować czy chcą zmian harmonogramu czy głębszej rewizji planu.

W związku z trwającą polską prezydencją w Brukselii, unijnemu posiedzeniu ministrów ds. energii klimatów i energii przewodniczy ministra Hennig-Kloska. Przyznała, że głównym tematem spotkania będzie kwestia obniżenia cen energii w Unii Europejskiej.

Ministra oświadczyła, że kolejne kroki dotyczące cen energii będą dyskutowane w kontekście przedstawionego przez Komisję Europejską w lutym planu działania na rzecz przystępnych cen energii, który został przyjęty w ramach strategii na rzecz Czystego Ładu Przemysłowego.

– Obniżenie cen energii to jeden z najważniejszych problemów UE do rozwiązania w najbliższych miesiącach – zapowiedziała Hennig-Kloska.

Czy ETS2 jest nieuchronne?

Na pytanie o to, czy uda się opóźnić wdrażanie systemu ETS2, czyli nowego, rozszerzonego systemu handlu pozwoleniami do emitowania CO2 czy też jego zapisy zaczną obowiązywać zgodnie z zapowiedziami od 2027 roku, ministra powiedziała, że pakiet na rzecz czystego przemysłu zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”.

– Dzisiejsza debata pokaże czy część krajów chce zmian w harmonogramie ETS2 czy też chciałaby głębszej rewizji albo bardziej uszczegółowionego planu – oceniła.

Dodała, że pod wpływem dyskusji z krajami członkowskimi KE jest zwykle gotowa zrewidować swoje plany i harmonogramy. Podkreśliła też, że pakiet dotyczący obniżenia cen energii jest niezwykle ważny z punktu widzenia obywateli UE, którzy muszą mieć poczucie, że są „beneficjentami transformacji energetycznej w Europie”.

Przesłanki do opóźnienia systemu handlu emisjami

Jeszcze w lutym na posiedzeniu komisji ds. przemysłu i energii w Parlamencie Europejskim, Hennig-Kloska mówiła, że przesłanką do opóźnienia ETS2 mógłby być m.in. fakt, że niektóre państwa członkowskie wciąż wychodzą z subsydiowania gospodarstw domowych w związku z wysokimi cenami energii.

Nowy, rozszerzony system handlu emisjami, obejmujący m.in. transport i budownictwo, ma obowiązywać w UE od 2027 roku. Reforma ta została przyjęta w związku z pakietem legislacyjnym Fit for 55, którego celem jest ograniczenie emisji w UE o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Polska jest jednym z państw, które chcą opóźnić to rozszerzenie w obawie przed nakładaniem dodatkowych opłat za ogrzewanie i paliwa.

Biznes Alert / PAP

Nowa strategia „Czysty Ład Przemysłowy” Unii Europejskiej to nie koniec Zielonego Ładu

Ministra ds. klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska powiedziała, że przedstawiona przez Komisję Europejską strategia Czystego Ładu Przemysłowego zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”, ale to państwa członkowskie muszą decydować czy chcą zmian harmonogramu czy głębszej rewizji planu.

W związku z trwającą polską prezydencją w Brukselii, unijnemu posiedzeniu ministrów ds. energii klimatów i energii przewodniczy ministra Hennig-Kloska. Przyznała, że głównym tematem spotkania będzie kwestia obniżenia cen energii w Unii Europejskiej.

Ministra oświadczyła, że kolejne kroki dotyczące cen energii będą dyskutowane w kontekście przedstawionego przez Komisję Europejską w lutym planu działania na rzecz przystępnych cen energii, który został przyjęty w ramach strategii na rzecz Czystego Ładu Przemysłowego.

– Obniżenie cen energii to jeden z najważniejszych problemów UE do rozwiązania w najbliższych miesiącach – zapowiedziała Hennig-Kloska.

Czy ETS2 jest nieuchronne?

Na pytanie o to, czy uda się opóźnić wdrażanie systemu ETS2, czyli nowego, rozszerzonego systemu handlu pozwoleniami do emitowania CO2 czy też jego zapisy zaczną obowiązywać zgodnie z zapowiedziami od 2027 roku, ministra powiedziała, że pakiet na rzecz czystego przemysłu zawiera „pewną zapowiedź rewizji ETS2”.

– Dzisiejsza debata pokaże czy część krajów chce zmian w harmonogramie ETS2 czy też chciałaby głębszej rewizji albo bardziej uszczegółowionego planu – oceniła.

Dodała, że pod wpływem dyskusji z krajami członkowskimi KE jest zwykle gotowa zrewidować swoje plany i harmonogramy. Podkreśliła też, że pakiet dotyczący obniżenia cen energii jest niezwykle ważny z punktu widzenia obywateli UE, którzy muszą mieć poczucie, że są „beneficjentami transformacji energetycznej w Europie”.

Przesłanki do opóźnienia systemu handlu emisjami

Jeszcze w lutym na posiedzeniu komisji ds. przemysłu i energii w Parlamencie Europejskim, Hennig-Kloska mówiła, że przesłanką do opóźnienia ETS2 mógłby być m.in. fakt, że niektóre państwa członkowskie wciąż wychodzą z subsydiowania gospodarstw domowych w związku z wysokimi cenami energii.

Nowy, rozszerzony system handlu emisjami, obejmujący m.in. transport i budownictwo, ma obowiązywać w UE od 2027 roku. Reforma ta została przyjęta w związku z pakietem legislacyjnym Fit for 55, którego celem jest ograniczenie emisji w UE o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Polska jest jednym z państw, które chcą opóźnić to rozszerzenie w obawie przed nakładaniem dodatkowych opłat za ogrzewanie i paliwa.

Biznes Alert / PAP

Nowa strategia „Czysty Ład Przemysłowy” Unii Europejskiej to nie koniec Zielonego Ładu

Najnowsze artykuły