Po grudniowym incydencie z udziałem statku z rosyjskiej „floty cieni”, Estonia i Finlandia podejmują wspólny wysiłek, by przywrócić funkcjonowanie kabla EstLink 2 – kluczowego elementu regionalnego bezpieczeństwa energetycznego i integracji lokalnych rynków prądu.
Naprawa kabla EstLink 2 między Estonią a Finlandią rozpocznie się w maju, z ponownym uruchomieniem planowanym na 15 lipca 2025 roku. Prace poprzedzające, prowadzone od lutego do kwietnia objęły podniesienie i wycięcie uszkodzonego odcinka kabla.
Szczegóły naprawy
ー Pozostały odcinek kabla podmorskiego został poddany ponownym testom w celu potwierdzenia jego prawidłowego stanu technicznego. Przygotowania miały na celu ograniczenie ryzyka związanego z rozpoczęciem prac remontowych zaplanowanych na maj oraz doprecyzowanie ich zakresu ー poinformowała firma Elering, estoński operator systemu przesyłowego energii elektrycznej.
Zastępczy odcinek podmorskiego kabla o długości około jednego kilometra zostanie ułożony na dnie morskim, a jego koszt – szacowany na 50–60 milionów euro – zostanie podzielony między Estonię i Finlandię.
ー Na wysokość nakładów wpływa m.in. decyzja o przyspieszeniu prac poprzez wykorzystanie uniwersalnego statku budowlanego należącego do innej firmy, zamiast specjalistycznego kablowca. Statek ten musi zostać odpowiednio dostosowany do specyfiki kabla EstLink 2. Gdyby zdecydowano się na użycie jednostki przeznaczonej do tego typu operacji, remont zostałby przesunięty na koniec bieżącego roku ー czytamy dalej w komunikacie Elering.
Zeszłoroczny incydent
Połączenie zostało uszkodzone 25 grudnia 2024 roku w wyniku uderzenia kotwicy statku należącego do rosyjskiej „floty cieni”.
EstLink 2 to przebiegające przez dno Zatoki Fińskiej podmorskie połączenie elektroenergetyczne łączące Estonię i Finlandię, uruchomione w 2014 roku. Kabel ma około 170 kilometrów długości i pozwala na przesył do 650 megawatów energii elektrycznej prądem stałym przy napięciu 320 kilowoltów.
W odpowiedzi fińskie służby podjęły bezprecedensowe działania – zatrzymały jednostkę „Eagle S”, wówczas uznaną za sprawcę incydentu, zabezpieczając jej ładunek oraz przesłuchując załogę. Fińska służba celna wszczęła wówczas odrębne postępowanie dotyczące możliwego naruszenia unijnych sankcji przez ten statek.
„Eagle S” jest podejrzewany o popełnienie wandalizmu, naruszenie regulacji bezpieczeństwa oraz zakłócenie systemów komunikacyjnych o poważnym charakterze.
Dopiąć na ostatni guzik
Portal Helsinki Times podał, że prace naprawcze na połączeniu EstLink 2 są realizowane we współpracy z producentem kabli, firmą Nexans, która odpowiada za techniczną realizację projektu. Priorytetem jest zminimalizowanie przestojów oraz zagwarantowanie, że przywrócone połączenie spełni wszystkie wymagania operacyjne i bezpieczeństwa.
ー Prace naprawcze były planowane i przygotowywane od stycznia we ścisłej współpracy z firmą Nexans, która je realizuje ー oświadczył Kimmo Nepola, kierownik w Fingrid, fińskim operatorze systemu przesyłowego energii elektrycznej.
Spółka poinformowała, że po zakończeniu instalacji przeprowadzone zostaną testy w celu potwierdzenia prawidłowego działania kabla. Połączenie zostanie ponownie uruchomione komercyjnie dopiero po pomyślnym zakończeniu wszystkich procedur testowych.
Naprawa EstLink 2 jest uważana za fundament bezpieczeństwa energetycznego regionu oraz integracji rynków energetycznych. Połączenie to odgrywa kluczową rolę w handlu energią elektryczną między Finlandią a krajami bałtyckimi, a także przyczynia się do stabilizacji okolicznej sieci energetycznej.
Tomasz Winiarski
Rosyjska flota cieni nie tylko omija sankcje, ale zagraża europejskiej energetyce