AktualnościEnergetykaŚrodowisko

Niemcy: Od 2005 roku emisje CO2 spadły o połowę

Federalny Urząd Ochrony Środowiska (UBA) w Dessau-Roßlau podał, że od 2005 roku emisje w Unii zmniejszyły się o 51 procent, a w Niemczech o 47 procent. Na zdjęciu siedziba urzędu. Fot.: UBA

Federalny Urząd Ochrony Środowiska (UBA) w Dessau-Roßlau podaje, że od wprowadzenia systemu dokumentacji emisji CO2 w 2005 roku emisje w UE zmniejszyły się o 51 procent, a w Niemczech o 47 procent.

W 2024 roku emisje w ramach EU ETS spadły o 5,5 procent. W sektorze energetycznym odnotowano spadek o 10  procent, podczas gdy w przemyśle emisje wzrosły o procent. Dla porównania, w poprzednim roku emisje zmniejszyły się o 18  procent, z czego w energetyce o 22  procent, a w przemyśle o 10  procent. EU ETS obejmuje emisje z sektorów energochłonnych, takich jak energetyka, przemysł ciężki, lotnictwo wewnątrzunijne, a od 2024 roku również transport morski. Sektory takie jak rolnictwo, transport drogowy, gospodarstwa domowe czy mniejsze przedsiębiorstwa nie są objęte systemem.

Uprawnienia do emisji

EU ETS działa na zasadzie „cap and trade” – ustala limit emisji CO2, który jest stopniowo obniżany, a firmy mogą handlować uprawnieniami do emisji. Przedsiębiorstwa, które emitują mniej niż przyznany limit, mogą sprzedać nadwyżkowe pozwolenia, natomiast te, które przekraczają limit, muszą dokupić uprawnienia lub płacić kary. Mechanizm ten motywuje do inwestowania w technologie niskoemisyjne.

Sukces związany ze spadkami emisji CO2 wynika z rosnących cen uprawnień do emisji oraz ich stopniowego ograniczania, co zmusza firmy do modernizacji. Jednak system ma swoje ograniczenia – niektóre sektory pozostają poza jego zasięgiem, a istnieje ryzyko „ucieczki emisji” do krajów o mniej surowych regulacjach. W odpowiedzi UE wprowadziła mechanizm CBAM, który nakłada opłaty na import towarów z krajów o niższych standardach środowiskowych.

Die Welt / Aleksandra Fedorska


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Udostępnij:

Facebook X X X