W trakcie obrad Parlamentu Europejskiego w Brukseli odbyła się debata plenarna na temat przygotowywanych przez Komisję Europejską propozycji legislacyjnych regulujących funkcjonowanie rynku lotniczego w Unii Europejskiej. W dyskusji wzięło udział dwóch europosłów Prawa i Sprawiedliwości: Tomasz Poręba i Kosma Złotowski.
Tomasz Poręba podkreślał, że linie lotnicze borykają się dzisiaj z wieloma wyzwaniami w zakresie konkurencyjności, zarówno na rynku wewnętrznym jak i w konfrontacji z przewoźnikami na całym świecie. „Rynek wewnętrzny to przede wszystkim szereg przepisów prawnych i finansowych ograniczeń takich jak np. wewnątrzunijny system handlu uprawnieniami do emisji, które w sposób wyraźny osłabiają europejskie floty” – mówił Poręba.
Wiceprzewodniczący Komisji Transportu zaapelował do Komisarz Violety Bulc o zwrócenie większej uwagi na rolę regionalnych portów lotniczych, w tym podkarpackiego lotniska w Jasionce. „Dziś jest ono w sieci uzupełniającej, ale absolutnie ma predyspozycje ku temu, aby docelowo być bardzo ważnym portem odciążającym duże porty w moim kraju” – podkreślał Poręba. Kończąc swoje wystąpienie Tomasz Poręba wezwał Komisję do przygotowania rozwiązań, które będą miały strategiczne znaczenie i przyczynią się do rozwoju branży lotniczej w Unii Europejskiej.
Zdaniem Kosmy Złotowskiego stały wzrost liczby pasażerów to powód do dumy i niezaprzeczalny sukces europejskich linii lotniczych, jednak rosnąca popularność tego środka transportu generuje coraz to nowe wyzwania. „Komisja Europejska postępuje słusznie chcąc wyjść naprzeciw problemom tego sektora projektując „pakiet lotniczy”. Taki zbiór regulacji prawnych nie może jednak doprowadzić do wyhamowania dynamicznego rozwoju europejskiej branży lotniczej, zwłaszcza poprzez narzucanie przedsiębiorcom znacznych obciążeń finansowych i administracyjnych” – ostrzegał bydgoski europoseł PiS.
Złotowski wymienił trzy priorytety, które powinny być uwzględnione przez Komisję Europejską w jej pracach nad tym zagadnieniem: bezpieczeństwo pilotów, pasażerów i obsługi naziemnej, innowacyjność w obszarze narzędzi służących do kontroli ruchu lotniczego oraz inwestycje w infrastrukturę lotniczą oraz komunikację między portami lotniczymi a obszarami zurbanizowanymi.”Musimy również zadbać o to, aby na światowym rynku lotniczym europejskie linie lotnicze nie były poddawane nieuczciwej presji przez konkurencję nieakceptującą zasad wolnego rynku” – mówił Kosma Złotowski.