icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

KE nie zablokuje Nord Stream 2, ale wprowadzi nowe mechanizmy bezpieczeństwa gazowego

Poseł Jacek Saryusz-Wolski skierował do Komisji Europejskiej pytanie o zgodność projektu rozbudowy gazociągu Nord Stream z priorytetami Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.

– W sprawozdaniu o stanie Unii Energetycznej zwraca się uwagę, że Nord Stream 2 „nie dałby dostępu do nowych źródeł dostaw.”, ale jednocześnie zwiększyłyby przesył gazu z Rosji. W związku z tym Nord Stream 2 byłby niezgodny z założeniami Unii Energetycznej oraz celami strategii bezpieczeństwa energetycznego w zakresie bezpieczeństwa, solidarności, zaufania i zmniejszania zależności od jednego dostawcy – pisze poseł. – Jak stanowią konkluzje Rady w sprawie dyplomacji energetycznej, unia energetyczna „powinna być wspierana przez spójną politykę zagraniczną, biorąc pod uwagę rozwój sytuacji geopolitycznej”. Przegląd Partnerstwa Wschodniego z 2015 roku podkreśla znaczenie tego regionu dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej, natomiast wiceprzewodniczący Szefczovicz podkreślił kluczową rolę Ukrainy, jako kraju tranzytowego – przypomina Polak.

– Ponieważ Komisja podkreślała niezgodność równoległego gazociągu South Stream z priorytetami UE i przestrzegała przed omijaniem krajów tranzytu w Europie Środkowo-Wschodniej, w jaki sposób Nord Stream 2 jest zgodny ze strategią bezpieczeństwa energetycznego, przeglądem Partnerstwa Wschodniego i celami unii energetycznej i jak wpisuje się w unijną „spójną politykę zagraniczną”, biorąc od uwagę rozwój sytuacji geopolitycznej” w ramach Partnerstwa Wschodniego – pyta Saryusz-Wolski. – Jakie są konsekwencje zwiększonych przesyłów gazu z Rosji przez Nord Stream 2 dla krajów tranzytu w Europie Środkowo-Wschodniej? Biorąc pod uwagę negocjacje między prezydentem (Rosji Władimirem – przyp. red.) Putinem i wicekanclerzem (Niemiec Sigmarem – przyp. red.) Gabrielem, zaprzeczające „czysto komercyjnemu” charakterowi projektu, czy Komisja nadal zamierza ograniczyć się wyłącznie do analizy prawnej projektu Nord Stream 2 – pyta poseł.

Komisja Europejska udzieliła odpowiedzi polskiemu eurodeputowanemu.

– W komunikacie na temat stanu unii energetycznej z dnia 18 listopada 2015 roku Komisja odnotowała projekt budowy dwóch kolejnych odcinków gazociągu Nord Stream. Komisja jest zdania, że gazociąg Nord Stream 2 (o ile zostałby zbudowany) nie zapewniłby dostępu do nowych źródeł dostaw, ale zwiększyłby zdolność przesyłową z Rosji do UE, mimo, że obecnie zdolność tę wykorzystuje się jedynie w 50 procentach – odpowiada Miguel Arias Canete, komisarz ds. klimatu i energii.

– Mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na istniejące trasy przesyłu, w tym przez Ukrainę – kontynuuje. – W tym świetle Komisja nadal uważa, że Ukraina pozostaje wiarygodnym partnerem tranzytowym dla rosyjskiego gazu i że w interesie wszystkich stron leży, by Ukraina pozostała ważnym państwem tranzytowym.

– Komisja dokonuje również analizy strategicznego wpływu projektu na unijne rynki gazu. W tym kontekście UE będzie wspierać projekty infrastrukturalne zgodne z głównymi zasadami unii energetycznej, w tym europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego. Zamiar ten został potwierdzony przez Radę Europejską. Ponadto Komisja dąży do utworzenia lepiej połączonych i bardziej konkurencyjnych rynków gazu w Europie za pomocą takich inicjatyw, jak Południowy Korytarz Gazowy, a także Grupa Wysokiego Szczebla ds. Tworzenia Gazowych Połączeń Międzysystemowych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.

– Na początku 2016 roku Komisja przedstawi zestaw inicjatyw mających szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa dostaw, przede wszystkim w odniesieniu do gazu ziemnego. Obejmują one między innymi: przegląd rozporządzenia ws bezpieczeństwa dostaw gazu, przegląd decyzji dotyczącej umów międzyrządowych, strategię w zakresie LNG i składowania oraz strategię w zakresie ogrzewania i chłodzenia – podsumowuje Canete.

Poseł Jacek Saryusz-Wolski skierował do Komisji Europejskiej pytanie o zgodność projektu rozbudowy gazociągu Nord Stream z priorytetami Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.

– W sprawozdaniu o stanie Unii Energetycznej zwraca się uwagę, że Nord Stream 2 „nie dałby dostępu do nowych źródeł dostaw.”, ale jednocześnie zwiększyłyby przesył gazu z Rosji. W związku z tym Nord Stream 2 byłby niezgodny z założeniami Unii Energetycznej oraz celami strategii bezpieczeństwa energetycznego w zakresie bezpieczeństwa, solidarności, zaufania i zmniejszania zależności od jednego dostawcy – pisze poseł. – Jak stanowią konkluzje Rady w sprawie dyplomacji energetycznej, unia energetyczna „powinna być wspierana przez spójną politykę zagraniczną, biorąc pod uwagę rozwój sytuacji geopolitycznej”. Przegląd Partnerstwa Wschodniego z 2015 roku podkreśla znaczenie tego regionu dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej, natomiast wiceprzewodniczący Szefczovicz podkreślił kluczową rolę Ukrainy, jako kraju tranzytowego – przypomina Polak.

– Ponieważ Komisja podkreślała niezgodność równoległego gazociągu South Stream z priorytetami UE i przestrzegała przed omijaniem krajów tranzytu w Europie Środkowo-Wschodniej, w jaki sposób Nord Stream 2 jest zgodny ze strategią bezpieczeństwa energetycznego, przeglądem Partnerstwa Wschodniego i celami unii energetycznej i jak wpisuje się w unijną „spójną politykę zagraniczną”, biorąc od uwagę rozwój sytuacji geopolitycznej” w ramach Partnerstwa Wschodniego – pyta Saryusz-Wolski. – Jakie są konsekwencje zwiększonych przesyłów gazu z Rosji przez Nord Stream 2 dla krajów tranzytu w Europie Środkowo-Wschodniej? Biorąc pod uwagę negocjacje między prezydentem (Rosji Władimirem – przyp. red.) Putinem i wicekanclerzem (Niemiec Sigmarem – przyp. red.) Gabrielem, zaprzeczające „czysto komercyjnemu” charakterowi projektu, czy Komisja nadal zamierza ograniczyć się wyłącznie do analizy prawnej projektu Nord Stream 2 – pyta poseł.

Komisja Europejska udzieliła odpowiedzi polskiemu eurodeputowanemu.

– W komunikacie na temat stanu unii energetycznej z dnia 18 listopada 2015 roku Komisja odnotowała projekt budowy dwóch kolejnych odcinków gazociągu Nord Stream. Komisja jest zdania, że gazociąg Nord Stream 2 (o ile zostałby zbudowany) nie zapewniłby dostępu do nowych źródeł dostaw, ale zwiększyłby zdolność przesyłową z Rosji do UE, mimo, że obecnie zdolność tę wykorzystuje się jedynie w 50 procentach – odpowiada Miguel Arias Canete, komisarz ds. klimatu i energii.

– Mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na istniejące trasy przesyłu, w tym przez Ukrainę – kontynuuje. – W tym świetle Komisja nadal uważa, że Ukraina pozostaje wiarygodnym partnerem tranzytowym dla rosyjskiego gazu i że w interesie wszystkich stron leży, by Ukraina pozostała ważnym państwem tranzytowym.

– Komisja dokonuje również analizy strategicznego wpływu projektu na unijne rynki gazu. W tym kontekście UE będzie wspierać projekty infrastrukturalne zgodne z głównymi zasadami unii energetycznej, w tym europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego. Zamiar ten został potwierdzony przez Radę Europejską. Ponadto Komisja dąży do utworzenia lepiej połączonych i bardziej konkurencyjnych rynków gazu w Europie za pomocą takich inicjatyw, jak Południowy Korytarz Gazowy, a także Grupa Wysokiego Szczebla ds. Tworzenia Gazowych Połączeń Międzysystemowych w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.

– Na początku 2016 roku Komisja przedstawi zestaw inicjatyw mających szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa dostaw, przede wszystkim w odniesieniu do gazu ziemnego. Obejmują one między innymi: przegląd rozporządzenia ws bezpieczeństwa dostaw gazu, przegląd decyzji dotyczącej umów międzyrządowych, strategię w zakresie LNG i składowania oraz strategię w zakresie ogrzewania i chłodzenia – podsumowuje Canete.

Najnowsze artykuły