AlertWszystko

Samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji pomogą w walce z emisją

(Polska Agencja Prasowa)

Polska powinna stawiać na upowszechnienie stosowania samochodów o napędzie elektrycznym i rozwój biopaliw drugiej generacji; w naszym kraju powinny też zacząć obwiązywać nowe normy paliwowe dla samochodów ciężarowych – uważają przedstawiciele Koalicji Klimatycznej.

Ekspert Koalicji Klimatycznej prof. Zbigniew Karaczun z SGGW podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że widzi trzy główne kierunki, w których Polska powinna się rozwijać, jeśli chodzi o transport – samochody o napędzie elektrycznym, nowe normy paliwowe dla samochodów oraz wykorzystywanie biopaliw drugiej generacji.

Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej. “Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii – do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii” – mówił na poniedziałkowej konferencji “Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski”. Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE. “Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla” – zaznaczył.

W przypadku wdrażania nowych norm paliwowych – jak powiedział – ważne jest wdrażanie nowych norm emisyjnych dla samochodów ciężarowych. “Samochody ciężarowe to tak naprawdę tylko 4 proc. całej floty samochodowej, ale są odpowiedzialne za 25 proc. emisji” – wyjaśnił. Zaznaczył, że wiele krajów – jak USA czy Japonia – podejmuje działania w tym kierunku, ale w UE niewiele dzieje się w tym zakresie. “Jest potrzebny nacisk na KE, żeby w tym obszarze wprowadzono nowe regulacje” – zaznaczył.

W kwestii biopaliw – jak mówił – trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji. “Ich rozwój w UE powoduje znaczące szkody środowiskowe, zwłaszcza w krajach rozwijających. To jest przede wszystkim wycinanie lasów tropikalnych na rzecz tworzenia farm palmy olejowej i innych farm przemysłowych, w których produkowane są biopaliwa pierwszej generacji czy komponenty do biopaliw pierwszej generacji. Wprowadzenie rynku biopaliw drugiej generacji jest szansą również na innowacyjny rozwój w Polsce i produkcję paliw samochodowych znacznie mniej emisyjnych i bezpieczniejszych dla środowiska, niż to ma miejsce obecnie” – powiedział. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej. Karaczun powiedział też, że ma nadzieję – po rozmowach przedstawicielami ministerstwa infrastruktury – na możliwość stworzenia mapy drogowej niskoemisyjnego transportu w Polsce z perspektywą do 2035 roku.

“Problem jest w braku dobrej strategii Polski w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. (…) Druga rzecz, musimy cały czas dążyć do tego, żeby ograniczać import surowców energetycznych z Rosji. To rzecz najpilniejsza i to też się dzieje. Trzecia kwestia to wybór sposobu transformacji w transporcie. Czy mamy opierać się na samochodach elektrycznych, czy może na biopaliwach, czy na wodorze. Ta dyskusja w Polsce powinna być przeprowadzona. W Polsce są duże firmy petrochemiczne – PKN Orlen i Lotos – i to będzie miało dla nich bardzo duży wpływ” – zaznaczył i dodał, że te firmy powinny uczestniczyć w tym procesie transformacji” – mówił z kolei dr Krzysztof Księżopolski z SGH.

Dr Michał Paszkowski z Ministerstwa Energii wskazywał, że zwiększeniu liczby samochodów korzystających z paliw alternatywnych ma służyć m.in. dyrektywa UE dot. rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, która musi być wdrożona do polskiego prawa.

Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 23 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Koalicjantami są organizacje z całej Polski, o różnych profilach, od badawczych po edukacyjne.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X