icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wójcik: Zasadnicze wnioski z raportu NIK w sprawie gazu łupkowego

KOMENTARZ

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Raport NIK w sprawie gazu łupkowego wnioski pokontrolne adresuje do dwóch instytucji państwowych: Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Środowiska. Naszym zdaniem zasadniczą dla branży węglowodorów wagę mają dwa wnioski do pierwszej z nich – do Premiera.

Pierwszy dotyczy generalnie poprawy i uporządkowania stanu prawnego: sfinalizowania prac nad uregulowaniami prawnymi w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów oraz ich opodatkowania. Jak wiadomo kilkuletnie prace nad projektem nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego  utknęły na etapie uzgodnień resortowych i konsultacji z partnerami społecznymi.  NIK przy tym podkreśla zarówno konieczność  ochrony interesów państwa, jak i  „możliwości rozwoju branży związanej z gazem łupkowym”.

Drugi wniosek odnosi się nie tylko do uregulowań formalno-prawnych, ale ma zasadnicze znaczenie praktyczne. Chodzi o powołanie Pełnomocnika Rządu ds. rozwoju węglowodorów. Urząd ten został ustanowiony w   rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2012 r. ze względu na oczywistą potrzebę, czyli na znaczenie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania gazu łupkowego i konieczność m.in. koordynowania działań administracji na rzecz tego rozwoju. Jednak z niewiadowych przyczyn dotychczas pełnomocnik nie został mianowany. Zabrakło więc koordynacji resortów środowiska, gospodarki, skarbu państwa a także spraw zagranicznych oraz samorządu terytorialnego. Pojawiły, co gorsza, niepożądane domysły o rywalizacji kilku resortów dążących do ustanowienia tej funkcji w zakresie ich kompetencji.

Raport NIK wskazując administracji państwowej istotne problemy utrudniające rozwój ważnej nowej branży zasługuje na szczególną uwagę opinii obywateli.

Współpraca: Wojciech Jakóbik

 

KOMENTARZ

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Raport NIK w sprawie gazu łupkowego wnioski pokontrolne adresuje do dwóch instytucji państwowych: Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Środowiska. Naszym zdaniem zasadniczą dla branży węglowodorów wagę mają dwa wnioski do pierwszej z nich – do Premiera.

Pierwszy dotyczy generalnie poprawy i uporządkowania stanu prawnego: sfinalizowania prac nad uregulowaniami prawnymi w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów oraz ich opodatkowania. Jak wiadomo kilkuletnie prace nad projektem nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego  utknęły na etapie uzgodnień resortowych i konsultacji z partnerami społecznymi.  NIK przy tym podkreśla zarówno konieczność  ochrony interesów państwa, jak i  „możliwości rozwoju branży związanej z gazem łupkowym”.

Drugi wniosek odnosi się nie tylko do uregulowań formalno-prawnych, ale ma zasadnicze znaczenie praktyczne. Chodzi o powołanie Pełnomocnika Rządu ds. rozwoju węglowodorów. Urząd ten został ustanowiony w   rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2012 r. ze względu na oczywistą potrzebę, czyli na znaczenie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania gazu łupkowego i konieczność m.in. koordynowania działań administracji na rzecz tego rozwoju. Jednak z niewiadowych przyczyn dotychczas pełnomocnik nie został mianowany. Zabrakło więc koordynacji resortów środowiska, gospodarki, skarbu państwa a także spraw zagranicznych oraz samorządu terytorialnego. Pojawiły, co gorsza, niepożądane domysły o rywalizacji kilku resortów dążących do ustanowienia tej funkcji w zakresie ich kompetencji.

Raport NIK wskazując administracji państwowej istotne problemy utrudniające rozwój ważnej nowej branży zasługuje na szczególną uwagę opinii obywateli.

Współpraca: Wojciech Jakóbik

 

Najnowsze artykuły