KOMENTARZ
Teresa Wójcik
Redaktor BiznesAlert.pl
Sejm wczoraj uchwalił nowelizację ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Za uchwaleniem ustawy głosowało 258 posłów z PiS, Kukiz15 oraz Solidarni i Wolni. Przeciwnych było 142 posłów z PO, Nowoczesnej i PSL, a wstrzymało się od głosu 36. Nowelizacja trafi do Senatu już w następnym tygodniu.
Najwięcej emocji wzbudziła poprawka zgłoszona przez posłów Nowoczesnej, która zmniejszała limit wydatków związanych z restrukturyzacją kopalń przewidziany w projekcie na 7 mld zł do 4 mld zł. Poprawka ta została odrzucona w głosowaniu po trzecim czytaniu. W dotychczas obowiązującej ustawie o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego górny limit wydatków budżetowych na restrukturyzację górnictwa wynosi 3 mld zł.
W toku prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy sejmowa Komisja ds. Energii i Skarbu Państwa poparła poselską poprawkę PiS zwiększającą ten limit do 7 mld zł. Środki te mają być przeznaczone na trzy zasadnicze cele. Na wcześniejsze emerytury i jednorazowe odprawy dla pracowników dobrowolnie rezygnujących z pracy w kopalnich, na rekompensowanie szkód górniczych po likwidowanych kopalniach oraz na działania związane z finansowaniem kosztów kopalń przekazanych do Spółki Restrukturyzacji Kopalń (SRK), czyli do stopniowej likwidacji.
Tak znaczne zwiększenie limitu wydatków wyjaśniono zwłaszcza dużo większym niż zakładano zainteresowaniem górników odejściem z pracy w kopalniach. Przy dotychczasowym limicie z pewnością nie wystarczy środków na program dobrowolnych odejść. Tymczasem – jak wyjaśniał wiceminister energii i skarbu państwa Grzegorz Tobiszowski – chodzi o to, by nie powodować obaw i napięć w środowiskach górniczych, które zamierzają skorzystać z możliwości dobrowolnych odejść.
Kwoty z limitu 7 mld zł. będą w miarę zapotrzebowania trafiać do Spółki Restrukturyzacji Kopalń (na osłony socjalne) oraz do Kompanii Węglowej (głównie na pokrycie szkód górniczych wygaszanych kopalń i podobne cele). KW będzie jeszcze przez pewien czas wykonywać działania wynikające z realizowanej reformy górnictwa, które nie powinny obciążać PGG.
Pomoc publiczna przewidziana w znowelizowanej ustawie odpowiada przepisom UE o restrukturyzacji górnictwa, wobec czego nowe przepisy nie wymagają unijnej notyfikacji.