Ministerstwo Energii i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prowadzą przy udziale zainteresowanych spółek rozmowy z Komisją Europejską dotyczące koncepcji socjalizacji kosztów terminalu LNG w Świnoujściu, poinformował prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień.
– Są spotkania z Komisją Europejską, trwają dyskusje. Chodzi o taki mechanizm, w którym socjalizacja dotyczy tego, co niewykorzystane – powiedział Stępień dziennikarzom.
– Liczyliśmy, że mechanizm zadziała od początku roku, ale rozmowy nie są łatwe – dodał.
W 2015 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) zgłosiło projekt socjalizacji kosztów użytkowania terminala LNG w Świnoujściu. Celem proponowanego rozwiązania miało być zmniejszenie różnicy pomiędzy kosztem zakupów, a sprzedaży gazu na korzyść polskiej spółki.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna to 5 mld m3 i – tj. ok. 1/3 polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę – do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.
Gaz-System chce w listopadzie złożyć wniosek o dofinansowanie połączenia gazowego z Czechami
Gaz-System rozmawia z czeskim operatorem Net4Gas na temat budowy interkonektora. W listopadzie chce złożyć wniosek o dofinansowanie z europejskiego instrumentu CEF, poinformował prezes Tomasz Stępień.
– Zamierzamy złożyć wniosek o dofinansowanie z CEF razem z Net4Gasem. W listopadzie jest 'call for proposals’ tych wniosków – powiedział Stępień dziennikarzom.
Dodał, że choć rozmowy są prowadzone, to po stronie czeskiej projekt jest skomplikowany, a Net4Gas potrzebuje od strony rządowej i regulatora zapewnienia, że projekt będzie ekonomicznie opłacalny.
ISBNews