icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Stępień: Promocja biopaliw nie działa

Mimo zobowiązań Polski wynikających z prawa unijnego i pomocy finansowej państwa nie udało się upowszechnić w Polsce wykorzystywania biopaliw ciekłych i biokomponentów w transporcie. Zainteresowanie jest znikome, o czym świadczy m.in. zaledwie 4,6% samochodów przystosowanych do spalania biopaliw ciekłych kupionych przez administrację publiczną w latach 2009–2012. Ministerstwo Gospodarki nie ma żadnego takiego samochodu. Od 2011 roku zaledwie czterech rolników zadeklarowało produkcję biopaliw ciekłych na własne potrzeby – informuje Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie.

– Dokument NIK pokazuje, że przyjęta strategia promocji biopaliw jest słabo realizowana w praktyce. Nie ma co chyba już wracać do wszystkich założeń Wieloletniego Program Promocji Biopaliw, ale mamy przecież przyjęte w ubiegłym roku rozporządzenie w sprawie dofinansowania działań związanych z wytwarzaniem biopaliw i wykorzystaniem ich w transporcie, które cały czas w zdecydowanej większości przewidzianych w nim mechanizmów promocji pozostaje jednie na papierze. Krajowy rynek wytwórczy zapewnił odpowiednie moce, ale nie są one w pełni wykorzystywane, bo podmioty zobligowane do wprowadzania biopaliw na rynek w ramach tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego posiłkują się również importem – wskazuje Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

– Poza tym kierowca de facto nie widzi biopaliw na stacjach benzynowych. To, że je wykorzystujemy na co dzień w formie biododatków do paliw normatywnych nie generuje większej świadomości w tym zakresie, a brak obecnie na rynku biopaliw ciekłych – wskazuje rozmówca BiznesAlert.pl.

– Jeśli zaś chodzi o implementację unijnej dyrektywy RED z 2009 roku w części dotyczącej biopaliw  transportowych to prace nad odpowiednimi regulacjami są na ukończeniu. Ważna jest w tym kontekście realizacja prawne usankcjonowanie celu udziału OZE w transporcie na poziomie 10 procent do 2020 roku, jak również wprowadzenie obowiązku certyfikacji biopaliw pod kątem zrównoważenia oraz promocja biopaliw z surowców odpadowych poprzez ich podwójne naliczanie w ramach realizacji celów wskaźnikowych – informuje Stępień.

Adam Stępień był gościem Polskiego Kongresu Energii Odnawialnej (Radom, 31 marca 2014 r.). Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym portalu BiznesAlert.pl.

Mimo zobowiązań Polski wynikających z prawa unijnego i pomocy finansowej państwa nie udało się upowszechnić w Polsce wykorzystywania biopaliw ciekłych i biokomponentów w transporcie. Zainteresowanie jest znikome, o czym świadczy m.in. zaledwie 4,6% samochodów przystosowanych do spalania biopaliw ciekłych kupionych przez administrację publiczną w latach 2009–2012. Ministerstwo Gospodarki nie ma żadnego takiego samochodu. Od 2011 roku zaledwie czterech rolników zadeklarowało produkcję biopaliw ciekłych na własne potrzeby – informuje Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie.

– Dokument NIK pokazuje, że przyjęta strategia promocji biopaliw jest słabo realizowana w praktyce. Nie ma co chyba już wracać do wszystkich założeń Wieloletniego Program Promocji Biopaliw, ale mamy przecież przyjęte w ubiegłym roku rozporządzenie w sprawie dofinansowania działań związanych z wytwarzaniem biopaliw i wykorzystaniem ich w transporcie, które cały czas w zdecydowanej większości przewidzianych w nim mechanizmów promocji pozostaje jednie na papierze. Krajowy rynek wytwórczy zapewnił odpowiednie moce, ale nie są one w pełni wykorzystywane, bo podmioty zobligowane do wprowadzania biopaliw na rynek w ramach tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego posiłkują się również importem – wskazuje Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

– Poza tym kierowca de facto nie widzi biopaliw na stacjach benzynowych. To, że je wykorzystujemy na co dzień w formie biododatków do paliw normatywnych nie generuje większej świadomości w tym zakresie, a brak obecnie na rynku biopaliw ciekłych – wskazuje rozmówca BiznesAlert.pl.

– Jeśli zaś chodzi o implementację unijnej dyrektywy RED z 2009 roku w części dotyczącej biopaliw  transportowych to prace nad odpowiednimi regulacjami są na ukończeniu. Ważna jest w tym kontekście realizacja prawne usankcjonowanie celu udziału OZE w transporcie na poziomie 10 procent do 2020 roku, jak również wprowadzenie obowiązku certyfikacji biopaliw pod kątem zrównoważenia oraz promocja biopaliw z surowców odpadowych poprzez ich podwójne naliczanie w ramach realizacji celów wskaźnikowych – informuje Stępień.

Adam Stępień był gościem Polskiego Kongresu Energii Odnawialnej (Radom, 31 marca 2014 r.). Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym portalu BiznesAlert.pl.

Najnowsze artykuły