Rozbudowa metra ma zwiększyć przewóz pasażerów ograniczając jednocześnie natężenie ruchu samochodowego i emisję CO2. Systemy firmy ABB spełnią w tym projekcie bardzo ważną rolę: będą odpowiadać za dostawy energii elektrycznej do nowo budowanych stacji metra, a także linii trakcyjnych. Jednocześnie pozwolą operatorowi metra na bieżące monitorowanie działania najważniejszych urządzeń. W takich przypadkach liczy się niezawodność rozwiązania, która jest gwarancją bezpieczeństwa pasażerów.
Ponad dwa lata temu otwarto centralny odcinek II linii metra w Warszawie (M2). Ma on 6,1 km długości, a jego fragment przebiega 8 metrów pod korytem Wisły. W dni powszednie z linii korzysta średnio ponad 140 tys. pasażerów. Odcinek zasilany jest przez siedem podziemnych podstacji elektroenergetycznych dostarczonych przez ABB, które jak dotąd pracują niezawodnie.
W ramach nowego projektu rozbudowy linii M2, ABB na zlecenie wykonawców rozbudowy – firm Astaldi i Gulermak – dostarczy sześć podstacji elektroenergetycznych: cztery z nich zapewnią niezawodne dostawy energii elektrycznej do sieci trakcyjnej oraz stacji metra, a pozostałe dwie będą odpowiedzialne za zasilanie zarówno stacji metra, jak i pasaży handlowych.
ABB dostarczy m.in. transformatory, rozdzielnice, prostowniki trakcyjne, wyłączniki i przekładniki. System MicroSCADA, który obecnie pracuje na odcinku centralnym, zostanie zainstalowany również w rozbudowywanej części metra. Systemy zostaną zintegrowane, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność i nadzór nad urządzeniami energetycznymi na całej linii M2. MicroSCADA jest częścią cyfrowej oferty ABB Ability™, składającej się z ponad 180 rozwiązań, które wydłużają czas pracy urządzeń, zwiększają szybkość i opłacalność procesów. System ustanowił nowy standard jeśli chodzi o codzienne funkcjonowanie warszawskiego metra, znacznie ułatwiając pracę operatorów w Centralnej Dyspozytorni metra.
Część urządzeń, które dostarczy ABB, zostanie wyprodukowana w polskich fabrykach firmy: we Wrocławiu, Aleksandrowie Łódzkim i Przasnyszu. Rozbudowa linii M2 w Warszawie, w ramach której zbudowane zostaną trzy nowe stacje w kierunku zachodnim i trzy w kierunku północno-wschodnim, ma zostać ukończona w 2019 roku.
ABB