AlertEnergetykaMotoryzacja

Elektryzująca afera chińskiego dewelopera i droga zależność Europy od produkcji w Chinach

Gigant deweloperski Evergrande ma kolejny problem po pęknięciu bańki na rynku nieruchomości w Chinach. Szef spółki-córki zajmującej się samochodami elektrycznymi został zatrzymany z podejrzeniem machlojek finansowych. Tymczasem nowe elektryki z Chin mają problemy z dotarciem do Europy.

Evergrande będący kiedyś liderem rynku nieruchomości w Chinach obecnie notuje zadłużenie w wysokości 300 mld dolarów i problemy z płynnością. Kolejny kamyczek do jego ogródka to informacje o zatrzymaniu Liu Yongzhuo, szefa spółki-córki z działu elektromobilności, czyli Evergrande NEV. Akcje tej firmy zostały ósmego stycznia wycofane z giełdy w Hong Kongu na jej wniosek. Jest obecnie wyceniana na 570 mln dolarów tracąc połowę wartości w ostatnich pięciu latach. Tymczasem Evergrande otrzymało w grudniu 2023 roku miesiąc na przedstawienie planu odzyskania płynności w celu uniknięcia bankructwa.

Financial Times podaje zaś informację o niedoborze statków do transportu samochodów, przez który elektryki z Chin mają problem z dostępem do rynku europejskiego. Wzrost zapotrzebowania połączony z naprężeniem łańcuchów dostaw dał rekordowe ceny przekraczające 115 dolarów za dzień wynajęcia transportera samochodów.  To o 10 procent drożej niż w 2022 roku i siedem razy drożej niż w 2019 roku.

Dostawy samochodów drogą morską na świecie miały wzrosnąć o 17 procent w 2023 roku do rekordowych 23,4 mln sztuk bijąc rekord z 2018 roku. Dostawy tego rodzaju do Europy wzrosły zaś w zeszłym roku o 40 procent. Chiny zapewniły 4,3 mln aut w porównaniu do poniżej miliona z 2020 roku. Brakuje fabryk samochodów w Europie, a Chińczycy nie planują takich inwestycji w tej dekadzie. Firmy zachodnie jak Renault, BMW i Volvo także produkują część modeli w Państwie Środka.

AFP / Financial Times / Wojciech Jakóbik

Przychodniak: Komuniści w Chinach chcą utrzymać kontrolę nad rynkiem i społeczeństwem (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X