Pociąg pasażerski zasilany ogniwami paliwowymi został pokazywany w Niemczech przedstawicielom mediów zanim ruszył na planowaną trasę. Niemal równo rok po tym jak pisaliśmy o planach Alstom, w Niemczech pociąg Coradia iLint będzie poruszał się po regularnej 124 km trasie. Producentem pojazdu jest Alstom. Będzie on jeździł po niemieckiej Dolnej Saksonii.
1000 km na jednym ładowaniu
Przedstawiciele Alstom zapewniają, że jest to pierwsza na świecie lokomotywa zasilana ogniwami paliwowymi w komercyjnym użyciu. Zainstalowany na pokładzie zbiornik wodoru pozwala na pokonanie 1000 km. Po trasie poruszać się będą dwa wodorowe składy.
Wielka Brytania czeka na dostawę
Nie tylko Niemcy są zainteresowani redukcją zanieczyszczeń pochodzących z transportu i inwestowaniem w ekologiczne rozwiązania. Alstom realizuje już zamówienie na lokomotywy wodorowe dla Wielkiej Brytanii. Ma się ich we flocie pojawić ponad 300.
Szybko, cicho, bezemisyjnie
Przy pełnym zbiorniku pociąg może przejechać 1000 kilometrów. Dzięki takiemu zbiornikowi będzie mógł jeździć niemal całą dobę bez konieczności ładowania na trasie Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. Coradia iLint może poruszać się z prędkością 140 km/h przy zerowej emisji szkodliwych substancji (w procesie przerabiania wodoru w ogniwach paliwowych na energię elektryczną uwalnia się tylko woda) i ograniczając hałas.
OZE dla transportu
Do 2021 roku planowane jest wprowadzenie do floty kolejnych 14 pociągów wodorowych obsługiwanych przez Elbe-Weser (EVB). Dodatkowo przedstawiciele spółki deklarują, że chcą, aby energia zasilająca w przyszłości całą flotę pochodziła z odnawialnych źródeł.
Alstom/Agata Rzędowska