font_preload
PL / EN
Drogi Infrastruktura PAP 25 września, 2019 godz. 9:45   
REDAKCJA

Adamczyk: Przyszłość kolei to pociągi hybrydowe

Koleje na rozdrożach

Przyszłość kolei to pociągi hybrydowe – powiedział we wtorek dziennikarzom minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wieczorem odbył się w Gdańsku przedpremierowy przejazd pierwszym polskim hybrydowym zespołem trakcyjnym Impuls typu 36 WEh.

Minister Adamczyk o przyszłości kolei

„Uważam, że to jest bardzo dobre rozwiązanie. To jest przyszłość. Pociągi hybrydowe. Pociągi, które mogą wjeżdżać na linie, które nie posiadają trakcji elektrycznej. Bardzo łatwe przejście ze szlaku, na którym jest trakcja elektryczna na szlak, na którym tej trakcji nie ma. To oznacza, że zbędne są długie postoje, dopinanie lokomotyw spalinowych. Ten pociąg może praktycznie robić wszystko w każdym miejscu szczególnie na styku na granicy linii zasilanych energetycznie i linii, które tego zasilania nie posiadają”- ocenił minister Adamczyk, pytany przez dziennikarzy o wrażenia z jazdy hybrydowym zespołem trakcyjnym.

Przejazd odbył się w ramach 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2019, które rozpoczęły się we wtorek w Gdańsku. Pociąg pasażerski wyruszył ze stacji Gdańsk Stadion Expo do stacji Sopot, skąd powrócił do stacji początkowej. W przejeździe wzięli udział m.in. minister Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel. „Każde rozwiązanie, które upłynni ruch, każde rozwiązanie, które pozwoli dojechać do najdalszych zakątków dzisiaj wykluczonych komunikacyjnie,(…) dlatego, że brakuje tam połączeń kolejowych, ponieważ przewoźnicy mówią wyraźnie: nie mamy trakcji elektrycznej, nie możemy tam jechać” – zauważył Adamczyk. „Dzięki takim rozwiązaniom będzie możliwa absolutna dostępność do wszystkich miejsc naszego kraju i na tym również polega walka z wykluczeniem komunikacyjnym” – dodał.

Wiceminister Bittel zauważył, że pojazd ten jest zbudowany na bazie produkowanego przez Newag w długiej serii elektrycznego zespołu trakcyjnego Impuls, eksploatowanego już przez przewoźników kolejowych, z tym, że różni się od niego napędem. W podróży oprócz ministra infrastruktury uczestniczyli także liczni goście, uczestnicy targów Trako. Pytani przez dziennikarzy o wrażenia z podróży, mówili m.in.: „Bardzo cicho, wygodnie”, „Bardzo miłe doznania jak dla pasażera”. Według firmy Newag, producenta pojazdu, hybrydowy zespół trakcyjny Impuls typu 36 WEh oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala mu na przejazd odcinkami sieci kolejowej pozbawionych sieci trakcyjnej. Może zabrać około 330 pasażerów i jechać z prędkością do 160 km/godz.

„Jeżeli chodzi o jednostki trakcyjne do tej pory na rynku polskim dysponowaliśmy albo spalinowymi albo elektrycznymi jednostkami trakcyjnymi. Tutaj zintegrowaliśmy te dwa rodzaje napędów, stworzyliśmy pojazd bimodalny i nazwaliśmy go hybrydowym, z tego względu, że ta generacja pojazdów Impuls, umożliwia też trakcję na akumulatorach” – wyjaśnił dziennikarzom w trakcie podróży dyrektor pionu badań i rozwoju Newag Group Mariusz Bernaś. Pociąg część podróży odbył zasilany z sieci trakcyjnej, a część napędzany silnikami spalinowymi. Premiera hybrydowego pojazdu szynowego produkowanego przez grupę Newag odbędzie się w środę na targach Trako.

Polska Agencja Prasowa

Izydorek: Jak wzmocnić trend wzrostu liczby pasażerów na kolei