InfrastrukturaKolejeWszystko

Bałdys: Waga kryteriów technicznych winna dominować nad kryteriami cenowymi

PKP PLK wystartował z długo oczekiwanym projektem modernizacji połączenia Poznań – Szczecin. Wykonawcy ogłoszonego przetargu na projekt inwestycji zostaną wybrani na podstawie kryterium ceny i jakości, z czego cena zdecyduje o wyborze w 60%, a jakość oferty – w 40% – napisał Rynek Infrastruktury. Czy dopuszczenie w tym przetargu kryteriów pozacenowych w 40 proc. stanowi przełom?

– PKP PLK już od dłuższego czasu eksperymentuje w przeprowadzanych przetargach z pozacenowymi kryteriami dla usług intelektualnych, szczególnie dla usług projektowych. Zwrot w tym kierunku należy ocenić bardzo pozytywnie – przekonuje w rozmowie z naszym portalem Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budowlanych, wiceprezes Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich.

Jego zdaniem oznacza to bowiem, że inwestor publiczny zdał sobie sprawę z tego, że wybieranie projektanta na podstawie kryterium wyłącznie cenowego, czyli projektanta najtańszego – w domyśle, takiego, który najniżej skalkulował swoją ofertę, zatrudni najtańszych współpracowników i sam siebie tanio wycenia, daje w rezultacie efekt w postaci produktu niskiej jakości.

– Zatem krok PKP PLK odnośnie tego przetargu należy uznać za słuszny – uważa Rafał Bałdys. – Natomiast należy się zastanawiać na temat samych kryteriów użytych w postępowaniu oraz ich wag. Środowisko budowlane uważa, że powinny one być utrzymane w dokładnie odwrotnej proporcji. To znaczy, że waga kryteriów technicznych winna dominować nad kryteriami cenowymi, ponieważ powyżej progu tych 40 proc. dla tych ostatnich wzrasta pokusa i presja cenowa ze strony wykonawcy na to, by dać jak najniższą cenę.

Zdaniem wiceprezesa PZPB jeśli te kryteria nie są 50 : 50 proc., to w dalszym ciągu rodzi to pokusę, że wykonawca będzie chciał zdobyć zamówienie niską ceną. – Jego logika jest zapewne następująca: skoro nie wyrobię sobie maksymalnych punktów na ofercie technicznej, to przynajmniej dam niską cenę – uważa Rafał Bałdys. – Jest to wada tego systemu. Natomiast sam kierunek należy uznać za słuszny – kończy wiceszef PZPB i ZPBUI.

Źródło: Rynekinfrastruktury.pl


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X