AktualnościBezpieczeństwoInfrastrukturaŻegluga

Przecięte kable na Bałtyku zostały naprawione

Kabel podmorski. Fot.: Flickr

Kabel podmorski. Fot.: Flickr

Operatorzy przeciętych kabli telekomunikacyjnych na Bałtyku, łączących Szwecją z Litwą oraz Finlandię z Niemcami, poinformowali w piątek o ich naprawieniu. O spowodowanie uszkodzeń podejrzana jest załoga chińskiego statku Yi Peng 3.

Według cytowanego przez szwedzką agencję TT przedstawiciela firmy Arelion, do której należy szwedzko-litewski kabel, zakończono już prace na dnie morza.

Podobnie jest w przypadku drugiego połączenia.

– Kabel już działa – podał fiński właściciel podmorskiego połączenia z Niemcami, firma Cinia.

Śledztwo w sprawie możliwego sabotażu prowadzi szwedzka prokuratura. Premier Szwecji Ulf Kristersson poinformował w czwartek, że wystosował do strony chińskiej prośbę o współpracę przy wyjaśnieniu sprawy. W piątek MSZ w Pekinie oświadczyło, że Chiny są gotowe współpracować z właściwymi krajami w celu ustalenia faktów.

Statek znajduje się obecnie na wodach międzynarodowych w cieśninie Kattegat, pilnowany przez duńską marynarkę wojenną oraz szwedzką straż przybrzeżną.

17 i 18 listopada doszło do uszkodzenia dwóch podmorskich kabli telekomunikacyjnych, jednego łączącego Litwę ze Szwecją oraz drugiego łączącego Finlandię z Niemcami. Miejsca incydentów znajdują się w szwedzkiej strefie ekonomicznej, na południowy wschód od wyspy Gotlandia oraz na południe od wyspy Olandia. Chiński kontenerowiec Yi Peng 3 wypłynął z jednego z portów naftowych w Rosji.

Gazeta “Wall Street Journal” napisała w środę, że śledczy, którzy badają sprawę przerwania kabli, przypuszczają, że Yi Peng 3 celowo przeciął przewody. Miał ciągnąć kotwicę przez ponad 100 mil (około 160 km). Według dziennika śledztwo koncentruje się na tym, czy sabotaż zleciły rosyjskie służby.

Biznes Alert / PAP

Chiny chcą współpracować w sprawie sabotażu na Bałtyku


Powiązane artykuły

HREIT: nadzorca spółki wprowadził sąd w błąd. Prokuratura bada sprawę

Prokuratura Okręgowa w Warszawie sprawdza, czy tymczasowy nadzorca sądowy wprowadził sąd w błąd, przejmując kontrolę nad majątkiem HREIT S.A. Zarzuty...

Cwane gapy i afera KPO (felieton)

KPO nie było rozdzielane przez naiwniaków, którzy nie wiedzieli, co się dzieje, a przez ludzi dokładnie znających mechanizmy rozdzielania funduszy....
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X