WszystkoŻegluga

Baniak: Polskie stocznie odbudowują swą pozycję

Aktualna sytuacja, plany inwestycyjne oraz przekształcenia własnościowe w przemyśle stoczniowym

– Skarb Państwa jest reprezentowany w sektorze stoczniowym przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA oraz Towarzystwo Finansowe Silesia Sp. z o.o., które realizują wyznaczoną przez MSP strategię rozwoju działalności stoczniowej oraz aktywizacji gospodarczej terenów po stoczniowych – stwierdził w wypowiedzi dla członków sejmowej Komisji Skarbu Państwa podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, Rafał Baniak.

W opinii ministra priorytetem w podejmowanych działaniach ma być ochrona miejsc pracy oraz tworzenie nowych.

Baniak przypomniał, że niezwykle skomplikowana sytuacja ekonomiczna polskich stoczni poczynając od 2008 r. związana była przede wszystkim z czynnikami natury makroekonomicznej, w tym negatywnymi decyzjami Komisji Europejskiej w sprawie udzielania pomocy publicznej.

– Obecnie polski przemysł stoczniowy odbudowuje swoją pozycję głównie przez specjalizację, czyli produkcję jednostek offshore, produkcję elementów elektrowni wiatrowych, produkcję elementów konstrukcyjnych oraz remonty i konwersje statków – stwierdzał dalej minister. – W 2012 r. wyprodukowano 15 oraz wyremontowano 615 jednostek pływających. Stocznia Gdańska SA pomimo zakończenia planu restrukturyzacji w 2012 r. nadal ma problemy z osiągnięciem rentowności. Obecnie ARP SA zarekomendowała stoczni wystąpienie do Komisji Europejskiej o zgodę na realizację biznesplanu.

Jak stwierdzał dalej Baniak ARP SA ocenia, że tylko w takiej sytuacji możliwe będzie dalsze wstrzymywanie się przez Agencję od żądania zwrotu przez stocznię wymaganych należności. – Jednocześnie ARP S.A. utrzyma na niezmiennym poziomie wszystkie zabezpieczenia na majątku stoczni – zakończył Rafał Baniak.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

40-letni okręt podwodny pilnuje Polski. Czy umowa z Koreą to zmieni?

Na Bałtyku rośnie zagrożenie hybrydowe ze strony Rosji. Statki powiązane z flotą cieni są widziane w pobliżu podmorskiej infrastruktury (również...

CTV, czyli morskie taksówki do farm wiatrowych. Jak pracownicy docierają na turbiny?

Świeżo uruchomiona baza operacyjno-serwisowa w Łebie jest domem dla jednostek CTV. To one będą odpowiadały za dostarczenie sprzętu i techników...

Udostępnij:

Facebook X X X