icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wiadomo kto doprowadzi energię do CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na projekt doprowadzenia prądu do Lotniska CPK z sieci 400 kV i 110 kV – podała we wtorek firma. Przetarg wygrała spółka Arinet z Gliwic z ofertą 41,8 milionów złotych netto – dodano.

We wtorkowym komunikacie spółka CPK wyjaśniła, że celem prac projektowych jest połączenie lotniska z sieciami dwóch kluczowych operatorów energetycznych: Polskich Sieci Elektroenergetycznych i Polskiej Grupy Energetycznej Dystrybucja. W przypadku PSE chodzi o napięcie 400/110 kV, a dla PGE Dystrybucja – 110/110 kV.

Dokumentacja projektowa – jak zaznaczono – pozwoli na rozpoczęcie realizacji robót w zakresie Zasilania Docelowego oraz stworzenie spójnej strategii systemu elektroenergetycznego dla Lotniska CPK i infrastruktury towarzyszącej.

– Wymagania inwestora są takie, że projekt zasilania docelowego Lotniska będzie oparty o innowacyjne rozwiązania, które pozwolą na pozyskanie m.in. energii z odnawialnych źródeł i osiągnięcie standardów Net Zero (zerowej emisyjności) – wskazano.

Podano, że przetarg wygrała spółka Arinet z Gliwic z ofertą 41,8 milionów złotych netto. Prace projektowe dotyczące doprowadzenia prądu do lotniska mają zakończyć się w IV kwartale 2026 roku. Następnie zaplanowane są roboty wykonawcze.

W sierpniu bieżącego roku spółka CPK uzyskała u Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną dla budowy nowych linii wysokiego napięcia 220kV PSE i 110kV PGE-D, które zastąpią przewidziane do likwidacji odcinki linii, które znajdują się na terenie projektowanego Lotniska CPK.

Roboty dotyczące linii wysokiego napięcia to jeden z elementów trwających prac przygotowawczych. Zgodnie z harmonogramem, w 2026 roku na terenie projektowanego portu lotniczego mają rozpocząć się prace budowlane. Pierwszy etap Lotniska CPK ma zostać uruchomiony w 2032 roku.

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliardów złotych.

Polska Agencja Prasowa / BiznesAlert.pl

Elastyczność ma być kluczem udanej transformacji energetycznej    

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na projekt doprowadzenia prądu do Lotniska CPK z sieci 400 kV i 110 kV – podała we wtorek firma. Przetarg wygrała spółka Arinet z Gliwic z ofertą 41,8 milionów złotych netto – dodano.

We wtorkowym komunikacie spółka CPK wyjaśniła, że celem prac projektowych jest połączenie lotniska z sieciami dwóch kluczowych operatorów energetycznych: Polskich Sieci Elektroenergetycznych i Polskiej Grupy Energetycznej Dystrybucja. W przypadku PSE chodzi o napięcie 400/110 kV, a dla PGE Dystrybucja – 110/110 kV.

Dokumentacja projektowa – jak zaznaczono – pozwoli na rozpoczęcie realizacji robót w zakresie Zasilania Docelowego oraz stworzenie spójnej strategii systemu elektroenergetycznego dla Lotniska CPK i infrastruktury towarzyszącej.

– Wymagania inwestora są takie, że projekt zasilania docelowego Lotniska będzie oparty o innowacyjne rozwiązania, które pozwolą na pozyskanie m.in. energii z odnawialnych źródeł i osiągnięcie standardów Net Zero (zerowej emisyjności) – wskazano.

Podano, że przetarg wygrała spółka Arinet z Gliwic z ofertą 41,8 milionów złotych netto. Prace projektowe dotyczące doprowadzenia prądu do lotniska mają zakończyć się w IV kwartale 2026 roku. Następnie zaplanowane są roboty wykonawcze.

W sierpniu bieżącego roku spółka CPK uzyskała u Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną dla budowy nowych linii wysokiego napięcia 220kV PSE i 110kV PGE-D, które zastąpią przewidziane do likwidacji odcinki linii, które znajdują się na terenie projektowanego Lotniska CPK.

Roboty dotyczące linii wysokiego napięcia to jeden z elementów trwających prac przygotowawczych. Zgodnie z harmonogramem, w 2026 roku na terenie projektowanego portu lotniczego mają rozpocząć się prace budowlane. Pierwszy etap Lotniska CPK ma zostać uruchomiony w 2032 roku.

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliardów złotych.

Polska Agencja Prasowa / BiznesAlert.pl

Elastyczność ma być kluczem udanej transformacji energetycznej    

Najnowsze artykuły