Jak czytamy w „Rzeczpospolitej”, spółka CPK planuje w pierwszej kolejności budowę nowej linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź Fabryczna (prędkość 250 km/ godz.). Jej koszt szacowany jest przez Ministerstwo Infrastruktury na 8 – 9 mld zł.
– Ten odcinek z całą pewnością zostanie wykonany w systemie zasilania 25 kV prądu zmiennego – podkreśla na łamach gazety Konrad Majszyk.
W analogiczny sposób ma być budowana linia CMK Północ.
– Na tych odcinkach zasilanie 25 kV jest bezdyskusyjne, ale w przypadku innych planowanych linii ta kwestia wymaga jeszcze analiz. Zakres inwestycji w infrastrukturę energetyczną i sposób ich realizacji od strony inwestorskiej nie został jeszcze ostatecznie określony – zaznacza cytowany przez dziennik rzecznik CMK.
Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, projekt przebudowy i modernizacji sieci kolejowej związanej z CPK, może stać się początkiem procesu wieloletniej ewolucyjnej konwersji systemu zasilania polskiej sieci kolejowej z prądu stałego 3kV DC na zmienny 25kV AC – czytamy w „Rzeczpospolitej”.
Jak przekonuje na łamach gazety Tomasz Besztak, dyrektor Departamentu Kontraktacji Umów Utrzymaniowych PKP Energetyka, układ zasilania dwufazowy 2×25 kV z autotransformatorami charakteryzuje się dużymi zdolnościami przesyłowymi mocy i energii oraz niewielkimi wartościami spadków napięć.
– Układ ten jest stosowany jako podstawowy na liniach o prędkościach jazdy powyżej 300 km/h. Z uwagi na zjawisko asymetrii napięć fazowych w sieci zasilającej najwyższych napięć należy stosować przemienność faz linii zasilającej transformatory w PT. Odległość między podstacjami sięga od 50 do 80 km – tłumaczy dziennikowi Tomasz Besztak.
Tomasz Besztak szacuje, że koszt budowy kilometra linii w systemie 3 kV ze stacjami zasilającymi wyniesie 75 mln zł, natomiast wydatki na linię 25 kV wyniosą 280 mln zł – czytamy w „Rz”.
Rzeczpospolita/CIRE.PL