Centralny Port Komunikacyjny ma inwestora strategicznego

25 października 2023, 09:00 Alert

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wybrała strategicznego inwestora na potrzeby budowy lotniska. Wygrała francusko-australijska propozycja zaprezentowana przez Vinci Airports oraz IFM Global Infrastructure.

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK
Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Spółka CPK wskazała francuski Vinci Airports i australijski IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku – czytamy w komunikacie.

CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 roku. Procedura zakończyła się 13 października 2023 roku.

– CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka podaje, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży.

60 procent finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 procent pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK wybuduje lotnisko, a następnie będzie operatorem portu lotniczego.

– Naszych partnerów poddaliśmy dokładnej weryfikacji pod względem doświadczenia, kompetencji i wiarygodności w realizacji strategii CPK. Rzeczpospolita zachowa kontrolę nad strategiczną infrastrukturą obejmując nie mniej niż 51 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes CPK.

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. Zajmuje się projektowaniem, budową, finansowaniem i operowaniem projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach.

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotniskach w różnych krajach.

Centralny Punkt Komunikacyjny / Jędrzej Stachura

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie