icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Chiny omijają sankcje USA wobec Iranu. Tankowce wyłączają systemy namierzające

Biały Dom ostrzega chińskie firmy żeglugowe, by nie ukrywały dostaw ropy naftowej z Iranu, co narusza amerykańskie sankcje. Okazuje się, że tankowce wyłączają systemy namierzające. – Wysłaliśmy bardzo mocne wiadomości do firm spedycyjnych, by tego nie robiły, bo nie warto. To niezwykle niebezpieczne i nieodpowiedzialne zachowanie – powiedział jeden z urzędników amerykańskiej administracji.

Problem z przestrzeganiem sankcji

Chiny są obecnie największym nabywcą irańskiej ropy po tym, jak Donald Trump nałożył sankcje na Teheran. W maju prezydent USA zaostrzył sankcje, próbując doprowadzić sprzedaż ropy naftowej do zera. Sankcje miały na celu ograniczenie ambicji nuklearnych Iranu, programu rakiet balistycznych i wpływów w Syrii, Iraku i innych krajach. Eksport ropy spadł do mniej niż 400 000 baryłek dziennie z około 2,5 miliona baryłek dziennie przed nałożeniem sankcji.

25 września USA nałożyły sankcje na pięć osób w Chinach i dwie chińskie spółki zależne COSCO Shipping Corp, twierdząc, że wysłały irańską ropę naftową z naruszeniem sankcji. Kilka dni później 14 statków COSCO Ship Tanker (Dalian), czyli około jedna trzecia floty, przestało wysyłać dane o lokalizacji ze swojego systemu automatycznej identyfikacji (AIS) między 30 września a 7 października, co pokazały dane śledzenia statków na Refinitiv Eikon. Administracja poinformowała we wtorek, że niezależnie potwierdziła, że ​​COSCO odcięła systemy automatycznej identyfikacji na swoich statkach.

Najnowsze lokalizacje bardzo dużych przewoźników surowych (VLCC) Yuan Shan Hu i Cosglad Lake były nadal niedostępne między 8 a 16 października, podczas gdy Aframax – duży tankowiec Yang Mei Hu był niemożliwy do wykrycia od 11 października. COSCO Shipping Tanker (Dalian) twierdzi, że żaden z jego statków nie wyłączył kontrolerów AIS ani nie przestał transmitować sygnałów. – Dalian Tanker będzie w dalszym ciągu przestrzegać obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej – podała firma.

Międzynarodowa Organizacja Morska wymaga od statków używania systemów namierzania dla bezpieczeństwa i przejrzystości. Załogi mogą wyłączyć urządzenia, jeśli istnieje niebezpieczeństwo piractwa lub podobnych zagrożeń. Jednak systemy te są często odcinane, by ukryć położenie statku podczas nielegalnych działań.

Reuters/Michał Perzyński

Biały Dom ostrzega chińskie firmy żeglugowe, by nie ukrywały dostaw ropy naftowej z Iranu, co narusza amerykańskie sankcje. Okazuje się, że tankowce wyłączają systemy namierzające. – Wysłaliśmy bardzo mocne wiadomości do firm spedycyjnych, by tego nie robiły, bo nie warto. To niezwykle niebezpieczne i nieodpowiedzialne zachowanie – powiedział jeden z urzędników amerykańskiej administracji.

Problem z przestrzeganiem sankcji

Chiny są obecnie największym nabywcą irańskiej ropy po tym, jak Donald Trump nałożył sankcje na Teheran. W maju prezydent USA zaostrzył sankcje, próbując doprowadzić sprzedaż ropy naftowej do zera. Sankcje miały na celu ograniczenie ambicji nuklearnych Iranu, programu rakiet balistycznych i wpływów w Syrii, Iraku i innych krajach. Eksport ropy spadł do mniej niż 400 000 baryłek dziennie z około 2,5 miliona baryłek dziennie przed nałożeniem sankcji.

25 września USA nałożyły sankcje na pięć osób w Chinach i dwie chińskie spółki zależne COSCO Shipping Corp, twierdząc, że wysłały irańską ropę naftową z naruszeniem sankcji. Kilka dni później 14 statków COSCO Ship Tanker (Dalian), czyli około jedna trzecia floty, przestało wysyłać dane o lokalizacji ze swojego systemu automatycznej identyfikacji (AIS) między 30 września a 7 października, co pokazały dane śledzenia statków na Refinitiv Eikon. Administracja poinformowała we wtorek, że niezależnie potwierdziła, że ​​COSCO odcięła systemy automatycznej identyfikacji na swoich statkach.

Najnowsze lokalizacje bardzo dużych przewoźników surowych (VLCC) Yuan Shan Hu i Cosglad Lake były nadal niedostępne między 8 a 16 października, podczas gdy Aframax – duży tankowiec Yang Mei Hu był niemożliwy do wykrycia od 11 października. COSCO Shipping Tanker (Dalian) twierdzi, że żaden z jego statków nie wyłączył kontrolerów AIS ani nie przestał transmitować sygnałów. – Dalian Tanker będzie w dalszym ciągu przestrzegać obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej – podała firma.

Międzynarodowa Organizacja Morska wymaga od statków używania systemów namierzania dla bezpieczeństwa i przejrzystości. Załogi mogą wyłączyć urządzenia, jeśli istnieje niebezpieczeństwo piractwa lub podobnych zagrożeń. Jednak systemy te są często odcinane, by ukryć położenie statku podczas nielegalnych działań.

Reuters/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły