EnergetykaEnergia elektryczna

Dąbrowski: Dopóki są problemy, Polska nie otworzy się na energię z Niemiec i Czech

KOMENTARZ

Tomasz Dąbrowski

Dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Energii   

Rozwój gospodarczy Polski, w szczególności w odniesieniu do konkurencyjności przemysłu i dobrobytu gospodarstw domowych, jest ściśle związany z kondycją sektora energetycznego. Dlatego nieustannie podnoszona jest potrzeba zapewnienia akceptowalnych cen energii elektrycznej i ciepła oraz bezpieczeństwa dostaw.

Sektor energetyczny w Polsce stoi przed poważnymi wyzwaniami wynikającymi zarówno z uwarunkowań europejskich, jak krajowych. Odnoszą się one w szczególności do:

  • konieczności modernizacji sektora energetycznego,
  • postępującego coraz szybciej procesu zakończenia budowy rynku wewnętrznego energii,
  • zobowiązań wynikających z pakietu klimatyczno-energetycznego oraz z unijnej polityki środowiskowej.

Chciałbym przypomnieć, iż w marcu br. Rada Europejska przyjęła konkluzje dotyczące Unii Energetycznej, obejmującej pięć ściśle ze sobą powiązanych i wzajemnie się wzmacniających wymiarów:

  • bezpieczeństwo energetyczne, solidarność i zaufanie,
  • w pełni zintegrowany europejski rynek energii,
  • efektywność energetyczna przyczyniająca się do ograniczenia popytu,
  • dekarbonizacja gospodarki,
  • badania naukowe, innowacje i konkurencyjność.

Polska jest zaangażowana w prace nad Unią Energetyczną i wspiera te działania, które wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne kraju, promują zrównoważony rozwój energetyki i jednocześnie zapewniają akceptowalne ceny energii dla gospodarstw domowych i przemysłu.

Ze względu na konieczność modernizacji sektora wytwórczego, w tym wyłączenia wysłużonych bloków energetycznych, zostały podjęte ważne decyzje inwestycyjne o budowie nowych bloków (Opole, Kozienice, Jaworzno, Turów, Stalowa Wola i in.). Inwestycje te przyczynią się  do zapewnienia odpowiedniego poziomu mocy w systemie elektroenergetycznym, a po drugie przyczyniają się do wypełnienia polskich zobowiązań klimatycznych ze względu na znaczną różnicę pomiędzy sprawnościami nowych bloków (45÷46 %) a sprawnościami bloków, które zastaną wycofane (33÷36 %). Bloki te nie będą także miały problemów z dostosowaniem się do coraz ostrzejszych wymagań środowiskowych.

Jeśli chodzi o wysokosprawną kogenerację, to nasz kraj jest w czołówce państw unijnych produkujących energię elektryczną i ciepło w wysokosprawnej kogeneracji. Nadal istnieje potencjał dla rozwoju źródeł kogeneracyjnych, w tym zamiany istniejących ciepłowni węglowych na elektrociepłownie. Powinniśmy wykorzystać nasz atut, jakim jest dobrze rozwinięta sieć ciepłownicza i wykorzystywać ją dla rozwoju wysokosprawnej kogeneracji. Ponadto scentralizowane systemy ciepłownicze eliminują w dużych miastach problem tzw. niskiej emisji.

Należy podkreślać rolę efektywności energetycznej. Jak pokazują zeszłoroczne badania Komisji Europejskiej wzrost efektywności energetycznej o 1proc. pozwala ograniczyć import gazu o 2,6 proc., a w warunkach polskiego systemu elektroenergetycznego ma on przełożenie ograniczenie zużycia około 300 tyś. ton węgla kamiennego. Wzrost efektywności energetycznej poprawia również konkurencyjność gospodarki.

Dalsza transformacja polskiej gospodarki, w tym energetyki, w kierunku niskoemisyjnym jest konieczna, ale proces ten musi przebiegać w sposób racjonalny z punktu widzenia kosztów i wyborów technologicznych. Istotne jest, aby transformacja nie stwarzała zagrożeń dla konkurencyjności polskiej gospodarki i aby mogła być wykorzystana do kreowania nowych obszarów aktywności i przewag konkurencyjnych.

Przekształcenia krajowego sektora energetycznego będą wspierane z wykorzystaniem środków unijnych, m.in. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. W ramach tych programów przewiduje się finansowanie projektów m.in. z zakresu promocji odnawialnych źródeł energii, kogeneracji i efektywności energetycznej, wdrażania strategii niskoemisyjnych oraz rozwoju infrastruktury, w tym sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu i energii elektrycznej. Ponadto Konkluzje Rady Europejskiej z października 2014 r. w sprawie ram polityki klimatyczno-energetycznej do 2030 r. przewidują m. in. Wprowadzenie dla niektórych państw członkowskich – takich jak Polska – dwóch instrumentów:

– Funduszu Modernizacyjnego przeznaczonego na wsparcie poprawy efektywności energetycznej i modernizacji systemów energetycznych oraz

– Bezpłatnego przydziału uprawnień do emisji CO2 dla sektora energetycznego na wsparcie realnych inwestycji służących modernizacji sektora.

Rynek energii elektrycznej w Polsce i nowa architektura rynku Unii Europejskiej:

Szczególnej uwagi wymagają toczące się obecnie prace nad nową architekturą unijnego rynku energii elektrycznej. W lipcu br. Komisja Europejska opublikowała pakiet dokumentów dotyczących nowej architektury rynku w odniesieniu do energii elektrycznej. Trwają obecnie konsultacje i dyskusje ze wszystkimi zainteresowanymi stronami nad zakresem niezbędnych zmian legislacyjnych w trzecim pakiecie liberalizacyjnym i w innych unijnych aktach prawnych. Zakończeniem tego procesu będzie opublikowanie przez Komisję pod koniec 2016 r. wniosków legislacyjnych do dalszego procedowania w Radzie Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim.

Z pewnością proces ten będzie miał istotny wpływ na sposób funkcjonowania krajowych rynków energii. Polska popiera zakończenie procesu budowy wewnętrznego rynku energii i będzie aktywnie wspierać działania zmierzające do eliminacji zaburzeń i przestrzegania tych samych zasad przez wszystkich uczestników rynku. Przyszły model rynku energii UE powinien w większym stopniu brać pod uwagę ograniczenia natury technicznej wynikające z praw fizyki, zaś regionalna współpraca międzysystemowa powinna być dalej rozwijana, przy pozostawieniu odpowiedzialności za bezpieczeństwo energetyczne w danym państwie członkowskim.

Udział Polski w wewnętrznym rynku energii Unii Europejskiej pozostaje na razie na stosunkowo ograniczonym poziomie. Wynika to zarówno z istniejących możliwości technicznych naszych połączeń transgranicznych, jak i ze zniekształceń w funkcjonowaniu tego rynku oraz z dynamicznego rozwoju niemieckich niestabilnych źródeł wiatrowych, którym nie towarzyszy adekwatna rozbudowa wewnętrznej infrastruktury przesyłowej. W związku z tymi uwarunkowaniami, zwiększenie wymiany handlowej energii elektrycznej na kierunku zachodnim i południowym nie nastąpi do czasu technicznego rozwiązania problemu tzw. przepływów kołowych na granicy polsko-niemieckiej.

Badania, rozwój i innowacyjność:

Polska, dla dalszego rozwoju i sprostania wzrastającej konkurencji na poziomie regionalnym musi dążyć do wyższego poziomu społeczno-gospodarczego opartego na inwestycjach w wiedzę i produkty o wysokiej wartości dodanej, o wysokim poziomie innowacyjności. Dotyczy to także sektora energetycznego, zwłaszcza w obliczu postępującej coraz szybciej transformacji energetycznej i rozwoju technik komunikacyjnych. Polska ma w ten sposób szansę unowocześnić swoje zaplecze technologiczne, poprawić bezpieczeństwo energetyczne oraz stworzyć wiele nowych miejsc pracy.

W ostatnim czasie nastąpił w Polsce znaczny postęp w zakresie finansowania  projektów badawczo-rozwojowych dla energetyki ze środków budżetowych  Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz pochodzących ze środków finansowych przedsiębiorstw. Równolegle trwało wykorzystywanie środków unijnych, głównie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który dla kolejnej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020 przekształcił się w program Innowacyjny Rozwój.

Zauważalne jest większe zaangażowanie spółek energetycznych, zwłaszcza tych największych, w  projekty badawczo-rozwojowe i innowacyjne. Niebawem powinien zostać uruchomiony sektorowy program dla energetyki, dofinansowany z budżetu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Piąty wymiar Unii Energetycznej – badania naukowe, innowacje i konkurencyjność, będzie mocno wspierany m. in. z unijnego programu Horyzont 2020, zgodnie z priorytetami wskazanymi w Europejskim Strategicznym Planie Technologii Energetycznych (tzw. SET Planu).

Zauważalne jest uaktywnienie w Polsce, w sferze B+R, także małych i średnich przedsiębiorstw, często biorących udział w konkursach na dostępne środki z różnych instrumentów. Jest to bardzo obiecujący sygnał, który stwarza uzasadnioną podstawę do kontynuacji prowadzonych działań w obszarze promowania innowacyjności polskiego przemysłu i sektora energetycznego.


Powiązane artykuły

Fot. Lądowa farma wiatrowa. Źródło: Freepik.com.

Niemcy płacą miliony przez zastój wiatraków. Winne są sieci przesyłowe

W niemieckim regionie Ostwestfalen-Lippe (OWL) w Niemczech, znanym z licznych farm wiatrowych, koszty niezrealizowanej energii wiatrowej mogą wynieść dziesiątki milionów euro....
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom nie chce płacić Ukrainie, więc Kijów sięgnie po jego aktywa

Naftogaz planuje odzyskać zasądzone blisko siedem miliardów dolarów od Gazpromu. Jako, że rosyjska spółka ich nie zapłaciła Ukraina planuje odzyskać...

Kto wyłoży 100 milionów euro na budowę stacji wodorowych w Polsce?

W Polsce działa obecnie osiem ogólnodostępnych stacji do tankowania wodoru, wybudowanych już przez dwóch głównych graczy, czyli PAK-PCE Stacje H2...

Udostępnij:

Facebook X X X