AlertEnergetykaGaz.

Daleko od umowy na LNG pomiędzy Katarem a Niemcami

Wilhelmshaven FSRU. Fot. LTEW

Wilhelmshaven FSRU. Fot. LTEW

Według Reutersa, trwają trudne negocjacje pomiędzy Berlinem a Dohą w sprawie podpisania kontraktu na dostawy katarskiego LNG do Niemiec. Pomiędzy stronami jest jednak sporo rozbieżności, a samo podpisanie umowy nie nastąpi szybko. 

Osią sporu są między innymi zapisy dotyczące powiązania cen LNG z cenami giełdowymi ropy naftowej a także długość trwania kontraktu. Katar oczekuje podpisania umowy długoterminowej, co najmniej 20-letniej. Niemcy, dążące do neutralności klimatycznej po 2040 roku, nie chcą zgodzić się na taką formułę zobowiązania. Katar oczekuje również zapisania w umowie tzw. klauzuli przeznaczenia, uniemożliwiającej sprzedaż gazu przeznaczanego dla Niemiec innym klientom. Taki zapis jest tez niezgodny z prawem unijnym.

Katar chce również powiązania ceny gazu z cenami ropy, podczas gdy Niemcy chcą rozliczać się w oparciu o indeks holenderskiej giełdy TTF.

Trudne rozmowy między Qatar Energy a niemieckimi przedsiębiorstwami energetycznymi podkreślają wyzwania, przed jakimi stoi Unia Europejska w dążeniu do dywersyfikacji z gazu rosyjskiego.

Niemcy zużywają rocznie około 100 miliardów metrów sześciennych gazu ziemnego, z czego około 45 procent pochodzi z Rosji. Pozostałe wolumeny sprowadzane są z Norwegii i Holandii.

W połowie maja do Niemiec ma przybyć na rozmowy emir Kataru, szejk Tamim bin Hamad Al Thani, jednak według źródeł Reutersa jest mało prawdopodobne, aby doszło wtedy do podpisania kontraktu na dostawy LNG.

Niemcy chcą uniezależnić się od dostaw gazu z Rosji w oparciu o budowę czterech pływających terminali LNG. Pierwszy z nich ma się pojawić w 2024 roku.

Reuters/Mariusz Marszałkowski

J. Perzyński: Rosja musi szukać chętnych na swoje zakrwawione surowce


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X