icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Spiegel: Inwestycje w gaz szkodzą klimatowi

Gaz ziemny jest często określany jako przyjazne dla klimatu źródło energii. Ekolodzy i naukowcy jednak ostrzegają: rozbudowa infrastruktury gazu ziemnego w Niemczech de facto opóźnia transformację energetyczną – podaje niemiecki tygodnik Der Spiegel.

– Gaz ziemny może być przynajmniej ważnym doraźnym rozwiązaniem w walce ze zmianami klimatycznymi. W porównaniu z węglem emituje mniej CO2 i doskonale nadaje się jako paliwo przejściowe. Jednak eksperci ds. klimatu ostrzegają już od dawna, że gaz ziemny, który stanowi około jednej czwartej ilości energii zużywanej rocznie w Niemczech, nie jest tak przyjazny dla klimatu, jak się go często przedstawia. Zostało to teraz podkreślone przez wkład do dyskusji przeprowadzony przez Scientists for Future (S4F), organizację ochrony środowiska założoną przez naukowców. W swoim artykule naukowcy wyjaśniają, że rozbudowa infrastruktury gazowej w Niemczech opóźnia transformację energetyczną i nie może być uzasadniona polityką klimatyczną. Ponadto inwestycje wiążą się z ryzykiem finansowym – czytamy w Der Spiegel.

– Gaz ziemny składa się w dużej mierze z metanu; szkodzi klimatowi znacznie bardziej niż dwutlenek węgla. Udział w dyskusji odnosi się do nowszych badań, według których metan przez długi czas był oceniany jako zdecydowanie zbyt pozytywny dla środowiska. Jednak badania oparte na danych satelitarnych pokazują obecnie, że metan z gazu ziemnego może być równie szkodliwy dla klimatu jak dwutlenek węgla. Bezpośrednie emisje metanu powstają podczas wydobywania, przechowywania, transportu i zużycia – czytamy. – Oprócz bezpośredniego wpływu metanu na klimat, od dawna nie doceniano całkowitej ilości emisji gazów cieplarnianych wynikających ze stosowania gazu ziemnego” – mówi Claudia Kemfert, członkini S4F, cytowana przez tygodnik.

Kolejną kwestią jest transport gazu ziemnego w postaci gazu płynnego, czyli LNG. Powoduje to duże ilości emisji, ponieważ tankowce podróżują po oceanach, przez co emitują dużo CO2. Ponadto gaz trzeba schłodzić do minus 160 stopni Celsjusza w energochłonny sposób.

Der Spiegel/Michał Perzyński

Paulus: Strategia metanowa wymaga współpracy międzynarodowej

Gaz ziemny jest często określany jako przyjazne dla klimatu źródło energii. Ekolodzy i naukowcy jednak ostrzegają: rozbudowa infrastruktury gazu ziemnego w Niemczech de facto opóźnia transformację energetyczną – podaje niemiecki tygodnik Der Spiegel.

– Gaz ziemny może być przynajmniej ważnym doraźnym rozwiązaniem w walce ze zmianami klimatycznymi. W porównaniu z węglem emituje mniej CO2 i doskonale nadaje się jako paliwo przejściowe. Jednak eksperci ds. klimatu ostrzegają już od dawna, że gaz ziemny, który stanowi około jednej czwartej ilości energii zużywanej rocznie w Niemczech, nie jest tak przyjazny dla klimatu, jak się go często przedstawia. Zostało to teraz podkreślone przez wkład do dyskusji przeprowadzony przez Scientists for Future (S4F), organizację ochrony środowiska założoną przez naukowców. W swoim artykule naukowcy wyjaśniają, że rozbudowa infrastruktury gazowej w Niemczech opóźnia transformację energetyczną i nie może być uzasadniona polityką klimatyczną. Ponadto inwestycje wiążą się z ryzykiem finansowym – czytamy w Der Spiegel.

– Gaz ziemny składa się w dużej mierze z metanu; szkodzi klimatowi znacznie bardziej niż dwutlenek węgla. Udział w dyskusji odnosi się do nowszych badań, według których metan przez długi czas był oceniany jako zdecydowanie zbyt pozytywny dla środowiska. Jednak badania oparte na danych satelitarnych pokazują obecnie, że metan z gazu ziemnego może być równie szkodliwy dla klimatu jak dwutlenek węgla. Bezpośrednie emisje metanu powstają podczas wydobywania, przechowywania, transportu i zużycia – czytamy. – Oprócz bezpośredniego wpływu metanu na klimat, od dawna nie doceniano całkowitej ilości emisji gazów cieplarnianych wynikających ze stosowania gazu ziemnego” – mówi Claudia Kemfert, członkini S4F, cytowana przez tygodnik.

Kolejną kwestią jest transport gazu ziemnego w postaci gazu płynnego, czyli LNG. Powoduje to duże ilości emisji, ponieważ tankowce podróżują po oceanach, przez co emitują dużo CO2. Ponadto gaz trzeba schłodzić do minus 160 stopni Celsjusza w energochłonny sposób.

Der Spiegel/Michał Perzyński

Paulus: Strategia metanowa wymaga współpracy międzynarodowej

Najnowsze artykuły