icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Do czego zobowiązuje rynek mocy? (ANALIZA)

30 marca br. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE), w uzgodnieniu z Ministrem Energii zatwierdził Regulamin Rynku Mocy. Tym samym ustawa o Rynku Mocy, która weszła w życie 18 stycznia 2018 r. ostatecznie stała się faktem – pisze mecenas Milena Kazanowska–Kędzierska, Prawnik Praktyki Energetyka, Surowce Naturalne i Przemysł Chemiczny w Kochański Zięba i Partnerzy.

Głównym celem nowej regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Ustawa określa m.in. zasady świadczenia usługi pozostawania w gotowości do dostarczania mocy elektrycznej oraz dostarczania tej mocy do systemu elektroenergetycznego w okresach zagrożenia.

W celu zobrazowania sytuacji zagrożenia dostaw warto wspomnieć np. zdarzenie, które miało miejsce w sierpniu 2015 r., polegające na wydaniu przez Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA (PSE) zarządzenia o wprowadzeniu 20 stopnia zasilania oraz ograniczenie tym samym poboru i dostaw energii elektrycznej. W praktyce na skutek tego ograniczenia wiele firm musiało drastycznie obniżyć zużycie energii np. wstrzymać produkcję, wyłączyć klimatyzację, zamknąć sklepy pod rygorem wymierzenia przez Prezesa URE kary pieniężnej w wysokości do 15% rocznego przychodu.

Obowiązki związane z wytwarzaniem:

  • Właściciele przyłączonych do systemu, istniejących jednostek wytwórczych o mocy osiągalnej brutto co najmniej 2 MW, bez wyjątku są zobowiązani do wzięcia udziału z procesie certyfikacji ogólnej. Oznacza to, że każdy wytwórca energii elektrycznej, (np. elektrownia, elektrociepłownia, farma wiatrowa, PPV), niezależnie od obowiązku posiadania koncesji jest zobowiązany do przekazania PSE wymaganych informacji oraz wpisania swojej jednostki do rejestru rynku mocy.
  • Pierwsza obowiązkowa certyfikacja rozpocznie się pierwszego dnia po Świętach, tj. 3 kwietnia i będzie trwała do 29 maja br. Certyfikację prowadzi PSE zgodnie z treścią zatwierdzonego w dniu dzisiejszym Regulaminu. Przedsiębiorcy wpisani do rejestru w ramach pierwszej certyfikacji ogólnej, będą mieli prawo do wzięcia udziału w certyfikacji do aukcji głównych na okres dostaw 2021- 2023, które zgodnie z ustawą odbędą się w listopadzie oraz w grudniu 2018 r. Natomiast przedsiębiorcy lekceważący obowiązek, albo realizujący go po terminie zostaną ukarani karą pieniężną w wymiarze do 5 % rocznego przychodu, osiągniętego w roku poprzedzającym nałożenie kary.

Obowiązki związane z dystrybucją:

  • Ustawa wprowadza również dodatkowe obowiązki na operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), m.in. obowiązek współpracy z PSE w procesie certyfikacji na zasadach określonych w Regulaminie. Współpraca dotyczy m.in. procesu pozyskiwania informacji o jednostkach wytwórczych. Spółki dystrybucyjne będą odpowiedzialne m.in. za weryfikację danych zgłaszanych przez wytwórców.
  • Z kolei, mniejsi operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSDn), nie posiadający bezpośrednich połączeń z siecią przesyłową będą realizować te obowiązki za pośrednictwem dużych operatorów (OSD). Zasady współpracy również określa Regulamin. Nieuzasadniona odmowa współpracy lub nieterminowa realizacja obowiązków przez OSD oraz OSDn zagrożona jest karą, w wysokości do 5 % przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

30 marca br. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE), w uzgodnieniu z Ministrem Energii zatwierdził Regulamin Rynku Mocy. Tym samym ustawa o Rynku Mocy, która weszła w życie 18 stycznia 2018 r. ostatecznie stała się faktem – pisze mecenas Milena Kazanowska–Kędzierska, Prawnik Praktyki Energetyka, Surowce Naturalne i Przemysł Chemiczny w Kochański Zięba i Partnerzy.

Głównym celem nowej regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Ustawa określa m.in. zasady świadczenia usługi pozostawania w gotowości do dostarczania mocy elektrycznej oraz dostarczania tej mocy do systemu elektroenergetycznego w okresach zagrożenia.

W celu zobrazowania sytuacji zagrożenia dostaw warto wspomnieć np. zdarzenie, które miało miejsce w sierpniu 2015 r., polegające na wydaniu przez Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA (PSE) zarządzenia o wprowadzeniu 20 stopnia zasilania oraz ograniczenie tym samym poboru i dostaw energii elektrycznej. W praktyce na skutek tego ograniczenia wiele firm musiało drastycznie obniżyć zużycie energii np. wstrzymać produkcję, wyłączyć klimatyzację, zamknąć sklepy pod rygorem wymierzenia przez Prezesa URE kary pieniężnej w wysokości do 15% rocznego przychodu.

Obowiązki związane z wytwarzaniem:

  • Właściciele przyłączonych do systemu, istniejących jednostek wytwórczych o mocy osiągalnej brutto co najmniej 2 MW, bez wyjątku są zobowiązani do wzięcia udziału z procesie certyfikacji ogólnej. Oznacza to, że każdy wytwórca energii elektrycznej, (np. elektrownia, elektrociepłownia, farma wiatrowa, PPV), niezależnie od obowiązku posiadania koncesji jest zobowiązany do przekazania PSE wymaganych informacji oraz wpisania swojej jednostki do rejestru rynku mocy.
  • Pierwsza obowiązkowa certyfikacja rozpocznie się pierwszego dnia po Świętach, tj. 3 kwietnia i będzie trwała do 29 maja br. Certyfikację prowadzi PSE zgodnie z treścią zatwierdzonego w dniu dzisiejszym Regulaminu. Przedsiębiorcy wpisani do rejestru w ramach pierwszej certyfikacji ogólnej, będą mieli prawo do wzięcia udziału w certyfikacji do aukcji głównych na okres dostaw 2021- 2023, które zgodnie z ustawą odbędą się w listopadzie oraz w grudniu 2018 r. Natomiast przedsiębiorcy lekceważący obowiązek, albo realizujący go po terminie zostaną ukarani karą pieniężną w wymiarze do 5 % rocznego przychodu, osiągniętego w roku poprzedzającym nałożenie kary.

Obowiązki związane z dystrybucją:

  • Ustawa wprowadza również dodatkowe obowiązki na operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), m.in. obowiązek współpracy z PSE w procesie certyfikacji na zasadach określonych w Regulaminie. Współpraca dotyczy m.in. procesu pozyskiwania informacji o jednostkach wytwórczych. Spółki dystrybucyjne będą odpowiedzialne m.in. za weryfikację danych zgłaszanych przez wytwórców.
  • Z kolei, mniejsi operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSDn), nie posiadający bezpośrednich połączeń z siecią przesyłową będą realizować te obowiązki za pośrednictwem dużych operatorów (OSD). Zasady współpracy również określa Regulamin. Nieuzasadniona odmowa współpracy lub nieterminowa realizacja obowiązków przez OSD oraz OSDn zagrożona jest karą, w wysokości do 5 % przychodu ukaranego przedsiębiorcy, wynikającego z działalności koncesjonowanej osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.

Najnowsze artykuły