AktualnościGospodarkaMotoryzacja

Drogie auta, hotele i SPA. Rośnie rynek dóbr luksusowych w Polsce

Głównym motorem napędowym rynku dóbr luksusowych w Polsce są samochody / Fot: Lamborghini

Głównym motorem napędowym rynku dóbr luksusowych w Polsce są samochody / Fot: Lamborghini

W 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych osiągnął rekordową wartość 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o niemal 25 procent rok do roku. Jak wynika z raportu opracowanego przez KPMG, głównym motorem napędowym tego rynku są samochody, które generują 64,8 procent całkowitej wartości (36 mld zł). Oprócz drogich aut zamożni Polacy polubili luksusowe hotele i usługi SPA.

Jak wynika z raportu KMPG liczba Polaków uzyskujących dochody powyżej 120 tys. zł rocznie wzrosła w 2023 roku o 34 procent, osiągając 2,5 miliona osób. Przybyło też milionerów – w 2023 roku było ich 58,1 tysięcy, a prognozy według raportu KPMG na 2024 rok wskazują dalszy wzrost do 67,1 tys.

Kluczowe segmenty rynku

Oprócz motoryzacji inne segmenty dóbr luksusowych również odnotowują dynamiczny rozwój. Luksusowe usługi hotelarskie i SPA: wartość tego segmentu wyniosła 7,8 mld zł (+16,7 procent). Rynek sztuki: sprzedaż dzieł sztuki osiągnęła wartość 567,7 mln zł w 2023 roku, z czego aż 83 procent stanowiło malarstwo.

Polacy nie żałują też na kosmetyki i perfumy. Ten segment wzrósł do 2 mld zł (+5,8 procent), przy czym perfumy odpowiadają za ponad połowę wartości. W czołówce są też alkohole luksusowe, rynek osiągnął wartość 1,5 mld zł (+4,2 proc.), a najszybciej rozwija się segment szampanów.

Z kolei nieruchomości premium osiągnęły wartość 3,5 mld zł (wzrost o 6,7 proc.).

Cyfryzacja i e-commerce

Polscy konsumenci coraz częściej poszukują produktów spersonalizowanych i zgodnych z ideami zrównoważonego rozwoju. Rozwój technologii, takich jak wirtualni doradcy i interaktywne platformy sprzedaży, przyciąga młodsze pokolenia, które cenią sobie transparentność oraz ekologiczne wartości marek.

W 2024 roku technologie cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla rynku dóbr luksusowych. Jak podał KPMG prognozuje się, że do 2025 roku aż 25 proc. transakcji w tym segmencie będzie dokonywanych online. Luksusowe marki inwestują w rozwiązania takie jak blockchain czy generatywna sztuczna inteligencja (genAI), aby odpowiadać na potrzeby nowoczesnych klientów.

Polska na tle Europy

Jak wskazują twórcy raportu choć polski rynek wciąż ustępuje rynkom Europy Zachodniej, jego dynamiczny rozwój czyni Polskę znaczącym graczem w Europie Środkowej.

Wzrost liczby zamożnych konsumentów, popularyzacja alternatywnych inwestycji, takich jak sztuka czy nieruchomości premium, oraz wdrażanie nowoczesnych technologii sprawiają, że Polska przyciąga zarówno lokalnych, jak i zagranicznych inwestorów.


Powiązane artykuły

Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów. Jest zgoda do 2026 roku

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...
Prezes KGHM Andrzej Szydło i Robert Kropiwnicki, sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych. Fot. KGHM

KGHM o podatku miedziowym: To miliardy złotych dla polskiego przemysłu

KGHM komentuje zapowiedź ministerstwa finansów o obniżce opodatkowania wydobycia miedzi w latach 2026-2028. Według sygnałów płynących z gabinetów, projekt ustawy,...

Niemieckie Wilhelmshaven ma drugą bramę na gaz spoza Rosji

W dniu 26 maja w niemieckim Wilhelmshaven prace i dostawy do sieci gazowej wszczął drugi statek przeładowujący LNG „Excelsior”. Operator...

Udostępnij:

Facebook X X X