W 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych osiągnął rekordową wartość 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o niemal 25 procent rok do roku. Jak wynika z raportu opracowanego przez KPMG, głównym motorem napędowym tego rynku są samochody, które generują 64,8 procent całkowitej wartości (36 mld zł). Oprócz drogich aut zamożni Polacy polubili luksusowe hotele i usługi SPA.
Jak wynika z raportu KMPG liczba Polaków uzyskujących dochody powyżej 120 tys. zł rocznie wzrosła w 2023 roku o 34 procent, osiągając 2,5 miliona osób. Przybyło też milionerów – w 2023 roku było ich 58,1 tysięcy, a prognozy według raportu KPMG na 2024 rok wskazują dalszy wzrost do 67,1 tys.
Kluczowe segmenty rynku
Oprócz motoryzacji inne segmenty dóbr luksusowych również odnotowują dynamiczny rozwój. Luksusowe usługi hotelarskie i SPA: wartość tego segmentu wyniosła 7,8 mld zł (+16,7 procent). Rynek sztuki: sprzedaż dzieł sztuki osiągnęła wartość 567,7 mln zł w 2023 roku, z czego aż 83 procent stanowiło malarstwo.
Polacy nie żałują też na kosmetyki i perfumy. Ten segment wzrósł do 2 mld zł (+5,8 procent), przy czym perfumy odpowiadają za ponad połowę wartości. W czołówce są też alkohole luksusowe, rynek osiągnął wartość 1,5 mld zł (+4,2 proc.), a najszybciej rozwija się segment szampanów.
Z kolei nieruchomości premium osiągnęły wartość 3,5 mld zł (wzrost o 6,7 proc.).
Cyfryzacja i e-commerce
Polscy konsumenci coraz częściej poszukują produktów spersonalizowanych i zgodnych z ideami zrównoważonego rozwoju. Rozwój technologii, takich jak wirtualni doradcy i interaktywne platformy sprzedaży, przyciąga młodsze pokolenia, które cenią sobie transparentność oraz ekologiczne wartości marek.
W 2024 roku technologie cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla rynku dóbr luksusowych. Jak podał KPMG prognozuje się, że do 2025 roku aż 25 proc. transakcji w tym segmencie będzie dokonywanych online. Luksusowe marki inwestują w rozwiązania takie jak blockchain czy generatywna sztuczna inteligencja (genAI), aby odpowiadać na potrzeby nowoczesnych klientów.
Polska na tle Europy
Jak wskazują twórcy raportu choć polski rynek wciąż ustępuje rynkom Europy Zachodniej, jego dynamiczny rozwój czyni Polskę znaczącym graczem w Europie Środkowej.
Wzrost liczby zamożnych konsumentów, popularyzacja alternatywnych inwestycji, takich jak sztuka czy nieruchomości premium, oraz wdrażanie nowoczesnych technologii sprawiają, że Polska przyciąga zarówno lokalnych, jak i zagranicznych inwestorów.