EBI: Polacy coraz częściej kierują się zmianami klimatu przy wyborach konsumenckich

1 lutego 2022, 08:45 Alert

Tematem drugiej części ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego dotyczącej klimatu za lata 2021–2022 jest analiza poglądów obywateli w kwestii zmiany klimatu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Wyniki tej edycji ankiety dotyczą przede wszystkim indywidualnych zachowań obywateli oraz działań podejmowanych przez nich w celu przeciwdziałania zmianie klimatu.

Źródło: wikimedia.org

Pojazdy hybrydowe i elektryczne są wybierane częściej niż te z silnikiem benzynowym lub Diesla

Na pytanie o plany dotyczące kupna samochodu 73 procent respondentów z Polski odpowiedziało, że wybrałoby pojazd hybrydowy lub elektryczny. Wynik ten jest o 46 punkty procentowe wyższy niż odsetek Polaków, którzy w następnej kolejności kupiliby samochód z silnikiem benzynowym lub Diesla (27 procent). Dokładniej rzecz ujmując, 46 procent z nich wybrałoby pojazd hybrydowy, a 27 procent – elektryczny.

Polacy w wieku od 30 do 64 lat rozważający kupno samochodu są zainteresowani zwłaszcza zakupem pojazdu hybrydowego (na pojazd z takim napędem zdecydowałoby się 49 procent), natomiast wśród młodszych respondentów (w wieku od 15 do 29 lat) najrzadziej wybieraną opcją jest samochód elektryczny (28 procent). Młodzi respondenci z Polski chętniej wybraliby pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (38 procent) albo pojazd hybrydowy (34 procent).

Porównanie wyników uzyskanych w Polsce ze średnimi wynikami dla grupy krajów Europy Wschodniej: 46 procent Polaków rozważających kupno samochodu wybrałoby pojazd hybrydowy, natomiast w krajach Europy Wschodniej takiego wyboru dokonałoby 42 procent respondentów. W przypadku pojazdów elektrycznych i pojazdów z silnikiem benzynowym wynik ten jest w Polsce nieco niższy niż średnia w Europie Wschodniej (kupno pojazdu elektrycznego rozważyłoby 27 procent Polaków i 30 procent mieszkańców Europy Wschodniej, a pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla wybrałoby 27 procent Polaków i 29 procent respondentów z krajów Europy Wschodniej). Tylko niewielka część respondentów z Polski (17 procent) twierdzi, że nie ma teraz samochodu i nie planuje go kupić.

Ogółem w Europie osoby rozważające kupno samochodu wybierają przede wszystkim pojazdy hybrydowe (39 procent), drugie miejsce zajmują pojazdy z silnikiem benzynowym lub Diesla (33 procent), a trzecie – pojazdy elektryczne (pojazd elektryczny kupiłoby 28 procent respondentów). W Chinach osoby rozważające kupno samochodu najchętniej wybrałyby pojazd elektryczny (44 procent). Z kolei Amerykanie w pierwszej kolejności zdecydowaliby się na pojazd hybrydowy (38 procent), a w drugiej – na pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (33 procent), przy czym najmniej osób wybrałoby pojazd elektryczny (29 procent).

Ochrona klimatu a podróżowanie samolotem na wakacje

68 procent respondentów w wieku od 15 do 29 lat twierdzi, że bierze pod uwagę zmianę klimatu, gdy wybiera miejsce na spędzenie wakacji. Jednak 41 procent z nich (a także 30 procent osób w wieku od 30 do 64 lat oraz 20 procent osób w wieku 65 lat i starszych) twierdzi, że na wakacje latem 2022 roku poleci samolotem. Jedna czwarta (25 procent) młodych osób wskazuje, że wybierze podróż samolotem do odległego kraju (dla porównania, w grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi 15 procent, a w grupie osób w wieku 65 lat i starszych – 11 procent).

54 procent respondentów z Polski przyznaje, że kupuje używane ubrania zamiast nowych (jest to wynik o 12 punktów procentowych wyższy od średniej unijnej). Takie postępowanie jest częstsze u kobiet (64 procent) niż u mężczyzn (43 procent). Praktyka ta jest szczególnie rozpowszechniona w grupie wiekowej od 15 do 29 lat (63 procent), natomiast wśród osób w wieku 65 lat i starszych odsetek kupujących używane ubrania jest niższy aż o 21 punktów procentowych (42 procent).
42 procent Polaków bierze pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób w wieku od 15 do 29 lat – odsetek młodych osób biorących pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy wynosi 48 procent. W grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi natomiast 44 procent (o 4 punktów procentowych mniej).

– Pomimo oczywistych różnic pokoleniowych Polacy coraz częściej zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne i zachowania na bardziej odpowiedzialne i przyjazne dla środowiska, aby przeciwdziałać zmianie klimatu. Zmiany indywidualnych zachowań wskazują na to, że ludzie w każdym wieku chcą bardziej angażować się w swoim życiu codziennym w działania sprzyjające łagodzeniu kryzysu klimatycznego. Intencje te wybrzmiały podczas konferencji klimatycznej COP26 i są wyraźnym wskaźnikiem poparcia dla naszych dalszych wysiłków na rzecz promowania zielonej transformacji. Rolą EBI jako banku klimatycznego Unii Europejskiej jest finansowanie projektów w dziedzinie czystej energii, oszczędności energii, rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności oraz innowacji, które pomogą ograniczyć wzrost temperatury do poziomu 1,5°C lub niższego – powiedziała wiceprezes EBI Teresa Czerwińska.

 

Europejski Bank Inwestycyjny/Michał Perzyński