EnergetykaEnergia elektrycznaInnowacje

Magazyny energii – między biznesem a bezpieczeństwem (RELACJA)

III Kongres Magazynowania Energii. Fot. BiznesAlert.pl

III Kongres Magazynowania Energii. Fot. BiznesAlert.pl

– Elektromobilność to nie tylko szansa na biznes, ale również na stabilizację energetyki w jej szczytowym okresie zapotrzebowania – zgodzili się z tą tezą uczestnicy dyskusji  poświęconej tematowi elektromobilność a magazyny energii podczas III Kongresu Magazynowania Energii. 

Panel ,, Czy elektromobilność może stać się katalizatorem rozwoju magazynów energii w Polsce?” prowadziła Agata Rzędowska, redaktor portalu BiznesAlert.pl.

– W naszych modułach magazynów, stosujemy te same rozwiązania, jakie są dostępne w autobusach elektrycznych. Ważna jest tu dyspozycyjność baterii; kluczem będzie także znalezienie pomysłu na odzysk baterii, jeśli chcemy je rozwijać na skalę masową. Jeszcze kilka lat temu płaciliśmy za utylizację baterii, teraz dostajemy za to pieniądze. To droga, którą trzeba iść, zwłaszcza kiedy surowce drożeją – powiedział Maciej Gajda z BMZ Poland. Wspomniał też, że jego firma współpracuje przy projekcie elektrycznej taksówki.  Jak sam podkreślił  –  Polska musi iść w stronę niskoemisyjnej, zielonej energetyki, a wówczas w przyszłości magazyny energii będą wszędzie.

Mieczysław Wrocławski z Energa-Operator SA powiedział, że w zakresie elektromobilności, warto z punktu widzenia bezpieczeństwa, zwrócić uwagę na zasobniki energii przy stacjach ładowania.   – Zwrócę uwagę, że elektromobilność, pojazdy elektryczne, mogą służyć jako element bezpieczeństwa sieci – powiedział. – Początkowo zaczęliśmy używać pierwsze 10 pojazdów elektrycznych, przerobionych ze spalinowych. Później jedna z naszych spółek testowała elektryki, a teraz ta sama spółka rozwija carsharing. Energa współpracuje także z NCBIR pod nadzorem M,E nad  projektem samochodu dostawczego elektrycznego. Znowu powstanie coś, z czego będziemy w przyszłości korzystać – powiedział.

– Dzisiaj 40 proc. mocy przyłączonej do dystrybucji, to właśnie tam, w sieci niskich napięć powinny powstawać lokalne źródła bilansowania. W to wpisuje się także elektromobilność jako element zarządzania systemem – wskazał. – Podjeżdżam elektrykiem pod dom o 18 i daję znać, że pojazd ma być naładowany na 8, a kiedy to się stanie to już zależy od zarządcy sieci – wyjaśnił.

Gerard Lipiński z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju powiedział, że można zaobserwować szybki rozwój w zakresie magazynowania energii, jednak równie ważnym jest, aby współgrało to z elektromobilnością. Zaznaczył, że w Polsce jest miejsce na rozwój krajowych projektów , a NCBiR jest po to, aby wspierać to, co ma szansę na rozwój, ale i to, co jest tu i teraz.

 


Powiązane artykuły

PSE planują przetargi na 4,5 mld zł do drugiej połowy 2026 roku

Polskie Sieci Elektroenergetyczne ujawniły prognozy dotyczące postępowań przetargowych na roboty budowlane dotyczące sieci elektroenergetycznych. Informacji udzielono, by potencjalni wykonawcy mogli...
Wiedeń z lotu ptaka. Źródło: pxhere

Kolejny blackout w Europie. Tym razem Wiedeń

Ponad 8300 gospodarstw domowych w Wiedniu zaczęło nowy tydzień bez prądu. Z powodu awarii zasilania w poniedziałek rano nie jeździło...
Pierwszy polski wiatrak na Morzu Bałtyckim. Fot. Orlen

Jest pierwszy wiatrak Orlenu na Bałtyku

Orlen i kanadyjski Northland Power rozpoczęły instalację morskich turbin wiatrowych w polskiej części Bałtyku. Pierwszy wiatrak o mocy 15 MW...

Udostępnij:

Facebook X X X