Energia elektrycznaInnowacje

Świt elektromobilności w Polsce okiem spółek

fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

W zakresie planów i realizowanych już projektów dotyczących stacji ładowania pojazdów elektrycznych dominowała Grupa Tauron oraz Polska Grupa Energetyczna. Pierwsze stacje ładowania na trasie Warszawa – Gdańsk otworzył jeszcze w tym kwartale Grupa Lotos, a w ciągu najbliższych kilku lat PKN Orlen chce powstawiać 150 takich punktów. Prywatne firmy, jak innogy Polska, także startują w tym wyścigu.

Punkty ładowania pójdą w setki

Grupa PGE wchodzi na rynek ładowania samochodów elektrycznych w miastach średniej wielkości oraz regionach uzdrowiskowych. Do końca września spółka będzie dysponować łącznie 25 punktami ładowania o całkowitej mocy 344 kW.  Do końca roku będzie ich 50, a do 2020 roku – 200.

W stacje ładowania inwestuje także PKN Orlen. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 ładowarek. W ciągu kolejnych lat ma być ich W trzecim kwartale tego roku Grupa Lotos rozpocznie instalowanie pierwszych 12 stacji ładowania na swoich stacjach benzenowych na trasie między Warszawą i Trójmiastem. Lotos ma w sumie wybrane już 50 lokalizacji pod takie stacje.

Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik podkreśla, że rynek samochodów elektrycznych będzie się rozwijał dynamicznie, gdy stacje ładowania będą powstawać nie tylko w dużych aglomeracjach, ale także wzdłuż głównych dróg i tras tak, aby kierowcy – właściciele elektryków swobodnie i bez przeszkód mogli poruszać się pomiędzy miastami w Polsce. – Stąd decyzja o powstawaniu kolejnych stacji ładowania, zwłaszcza przy uczęszczanych trasach to dobra wiadomość. Może stać się bowiem impulsem do tego, aby Polacy chętniej inwestowali w samochody elektryczne. Dziś brak odpowiedniej liczby ładowarek, które by pozwalały na podróż bez ryzyka, że w trakcie drogi nie będziemy mieli miejsca na doładowanie samochodu, to główna bariera – powiedział Kanownik w odpowiedzi na pytania Portalu BiznesAlert.pl.

Pytany o to, czy tempo przyrostu nowych ładowarek pozwoli zasilać 1 mln pojazdów elektrycznych do 2025 roku, powiedział, że pewnością na tak duży rynek pojazdów elektrycznych potrzebne są ładowarki, które będą zlokalizowane w dogodnych lokalizacjach, które pozwolą na swobodną podróż po całym kraju. – Czas pokaże, czy liczba stacji ładowania, które zamierzają postawić polskie spółki będzie wystarczająca. Trudno to dziś przesądzać – dodał Kanownik.

Podkreślił, że ustawa o elektromobilności w znacznym stopniu umożliwiła i ułatwiła rozwój rynku elektryków w Polsce. – Nie mam jednak wątpliwości, że stacje ładowania powstające przy szybkich trasach czy autostradach będą w głównej mierze zlokalizowane przy stacjach benzynowych. Stąd tu automatycznie preferowani będą więksi operatorzy. Jednak miasta to pole do inwestycji w stacje ładowania także dla prywatnych, mniejszych podmiotów. Już dziś przecież takie powstają w parkingach centrów handlowych czy hoteli – zakończył Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik.

Carsharing po śląsku

Warto także wspomnieć o spółce Tauron, która już teraz rozwija ofertę elektromobilną. Oprócz budowy i eksploatacji stacji ładowania, Grupa wprowadza usługę carsharingu dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów odwiedzających Katowice. Jesienią użytkownicy będą mogli wypożyczyć jeden z 20 samochodów dostępnych we flocie operatora. Podczas Impact emobility 18′ Tauron wspomniał nawet o 25 stacjach, oraz jednej, która ma powstać na krakowskim lotnisku Balice.

Carsharing po warszawsku

W kolejce stoją także inne firmy. Innogy, podobnie jak Tauron chce rozwijać elektromobilność poprzez usługi współdzielenia transportu. innogy Polska przeprowadziło w okresie od 21 lutego i do 3 kwietnia 2018 roku pilotaż usługi najmu aut elektrycznych na minuty, innogy e-Car Sharing. W dedykowanej aplikacji zarejestrowało się blisko 1,6 tys. osób, a usługę sprawdziło ponad 1 000 użytkowników. – Przejechali oni łącznie 14,5 tys. km, a to oznacza, że samochody z napędem elektrycznym nie wyemitowały ok. 1,6 tony CO2 i innych szkodliwych substancji. Test spotkał się z ciepłym przyjęciem mieszkańców Warszawy. Użytkownicy po zakończonej jeździe mogli ocenić usługę i blisko 100 proc. zadeklarowało, że poleci ją znajomym. – podkreśla innogy w odpowiedzi przesłanej portalowi BiznesAlert.pl.

Po sukcesie fazy testowej e-Car Sharingu spółka prowadzi analizy i prace dotyczące rozwiązań e-mobility dla Warszawy, chcąc oferować warszawiakom takie rozwiązania. – Na bazie zebranych informacji będą podejmowane decyzje o dalszych działaniach. O szczegółach projektu będziemy informować na bieżąco – czytamy w informacji przesłanej portalowi.

innogy Polska pracuje również nad zrównoważonym i dostosowanym do możliwości sieci elektroenergetycznej rozwojem infrastruktury ładującej dla pojazdów elektrycznych. – Wprowadziliśmy do sprzedaży stacje ładowania dedykowane zarówno klientom indywidualnym, jak i biznesowym, działamy także w sektorze publicznym. Dostarczamy m.in. energię dla autobusów elektrycznych, które są częścią floty MZA. W czerwcu, razem z naszym partnerem biznesowym   ING Bank Śląski – w Centrum Handlowym Janki otworzyliśmy kolejne 5 stacji ładowania. Z developerami współpracujemy w różnych lokalizacjach, dzięki czemu np. mieszkańcy znajdującego się w centrum Warszawy apartamentowca Złota 44 od kilku dni mogą korzystać ze stacji ładowania znajdującej się w garażu budynku – wylicza innogy Polska.


Powiązane artykuły

Strzelba i siatka, czyli ukraiński sposób na drony. Ekspert: To ostateczność

Drony polują na ukraińskich żołnierzy. Nie wszystkie da się zagłuszyć, początkowo Ukraina radziła sobie tradycyjnym wyposażeniem m.in. z użyciem strzelb....

Cios w małych lokalnych dostawców energii w Niemczech

Niemiecka Federalna Agencja Sieci (Bundesnetzagentur) przedstawiła nowe plany dotyczące regulacji rynku energii, które budzą obawy wśród miejskich przedsiębiorstw użyteczności publicznej...

AI zabierze ludziom pracę? Nie tak szybko, bo zaczęła głupieć

Sztuczna inteligencja (AI) często jest postrzegana, jako technologia, która ma zastąpić ludzi w ich działalności gospodarczej i twórczej. Krytykę tego...

Udostępnij:

Facebook X X X