Energia elektrycznaInnowacje

Rzędowska: Autobusem elektrycznym po ulicach miasta mknąć

fot. NFOŚiGW

Wśród autobusów turystycznych czy minibusów dominują wciąż silniki Diesla, ale w transporcie miejskim wyraźnie widać już zieloną zmianę. Przyczyniają się do niej uruchomione fundusze na rozwój niskoemisyjnego transportu, ale także większa świadomość wśród mieszkańców i władz na temat smogu i zanieczyszczeń powodowanych przez pojazdy nie spełniających najwyższych norm emisji – pisze Agata Rzędowska, redaktor portalu BiznesAlert.pl.

Prognozy dla Europy zakładają, że najbliższa dekada przyniesie rewolucję dla branży autobusowej i już w 2020 roku prawie połowa jeżdżących po Starym Kontynencie jednostek będzie napędzana paliwami alternatywnymi (głównie będą to autobusy elektryczne – 18 procent). W 2030 roku połowę wszystkich autobusów stanowić będą elektryczne a zaledwie 9 procent to będą Diesle.

Polski rynek rośnie

W 2016 roku rynek nowych autobusów o napędzie alternatywnym wynosił 2,2%. Wśród nowo zarejestrowanych w tym czasie pojazdów było 6 sztuk autobusów elektrycznych, w 2017 roku było ich już blisko 50. Najbliższe 2 lata to czas zmian na rynku transportu publicznego. W samej Warszawie pojawi się około 130 elektrycznych autobusów już w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy, a do 2020 roku na polskie drogi wyjedzie ich niemal 800. Rząd na rozwój niskoemisyjnego transportu chce do roku 2020 przeznaczyć ponad 19 miliardów złotych.

Stolica chce dać przykład

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie chcą budować swoją flotę w oparciu o pojazdy elektryczne bądź posiadające napęd gazowy. Wykluczają w przetargach Diesle i hybrydy. O ile brak zainteresowania Dieslami nie powinien dziwić o tyle kwestie związane z zakupem autobusów hybrydowych nie dla wszystkich są jasne. Szef MZA Jan Kuźmiński decyzję spółki tłumaczy wynikami przeprowadzonych testów, w których autobusy hybrydowe wypadły znacznie gorzej pod względem ekonomicznym niż napędzane CNG i elektryczne.

Solaris jest liderem

Polska spółka Solaris jest liderem w dostarczaniu autobusów dla polskich miast. W ostatnim czasie sprzedała w Polsce trzy razy więcej autobusów (zarówno spalinowych jak i elektrycznych) niż Mercedes i około sześć razy więcej niż MAN. Z rosnącej koniunktury związanej z rozwojem elektromobilności chcą skorzystać także inne firmy produkujące nisko i zeroemisyjne autobusy. Do rywalizacji o zamówienia stają Ursus i Autosan. W Polsce także zlokalizowane są fabryki trzech koncernów motoryzacyjnych produkujących autobusy. Są to: MAN, Scania i Volvo. W tych fabrykach powstają pojazdy, które trafiają na europejskie rynki. Volvo na przykład wyprodukuje w polskich zakładach elektryczne autobusy, które będą eksploatowane w norweskim mieście Trondheim.

Wyzwania i korzyści

O tym jakie wyzwania stoją przed samorządami, jakiego wsparcia potrzebują firmy produkujące autobusy i realizujące założenia Planu rozwoju elektromobilności oraz o korzyściach płynących z elektryfikacji transportu dla mieszkańców miast rozmawiać będą w gmachu Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii eksperci branży. Pretekstem do dyskusji będzie prezentacja raportu „Napędzamy Polską Przyszłość” przygotowanego na zlecenie European Climate Foundation przez Cambridge Econometrics. Wydarzenie odbywać się będzie w ramach European Industry Week organizowanego przez Komisję Europejską, a gospodarzami oprócz MPiT będzie Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, na czele której stoi były minister środowiska Marcin Korolec.


Powiązane artykuły

Hiszpania wyklucza cyberatak, ale wskazuje winnego blackoutu

Ministerstwo ds. transformacji energetycznej Hiszpanii przedstawiło raport, w którym wyklucza cyberatak jako przyczynę kwietniowego paraliżu sieci elektroenergetycznej Półwyspu Iberyjskiego. Resort...
Starlinki

Lot Polaka ponownie opóźniony. SpaceX walczy z wyciekiem 

Start misji Ax-4, w której udział bierze polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski, został ponownie odwołany. Powodem jest wykryty wyciek ciekłego tlenu...

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...

Udostępnij:

Facebook X X X