icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Elektromobilność potrzebuje kolejnych zachęt (RELACJA)

Prezentacja „Barometru Elektromobilności 2018” odbyła się 12 czerwca 2018 w Warszawie. Materiał przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przy udziale ABB – firmy technologicznej oferującej systemy ładowania pojazdów elektrycznych, BZ WBK Leasing – oferującej finansowanie oraz Volkswagen Group Polska – mającej w swojej ofercie pojazdy elektryczne. Z badania przeprowadzonego przez PSPA wynika, że [tt]17 procent kierowców dopuszcza możliwość zakupu samochodu elektrycznego[/tt].

Diesle wciąż mają się dobrze

Cyklicznie zbierane dane na temat preferencji zakupowych polskich kierowców uwzględniające zakup samochodów elektrycznych na razie miało dwie odsłony. Jednak jak mówił podczas prezentacji Maciej Mazur, prezes PSPA widać już pierwsze zmiany – [tt]rok temu zakup samochodu elektrycznego rozważało nieco ponad 12 procent badanych[/tt]. Według Mazura w obszarze promocji pojazdów elektrycznych jest jeszcze wiele do zrobienia. Co ciekawe z badania wynika, że 35 procent badanych wciąż skłania się do zakupu samochodu z silnikiem Diesla, najpopularniejsze wśród badanych są auta benzynowe.

Maciej Mazur wspomniał także w trakcie prezentacji o wyzwaniach związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Aby mogły one być ładowane pod domami czy blokami według modeli znanych z Wielkiej Brytanii czy Holandii nocą potrzeba szerszych działań promujących same rozwiązania oraz determinacji nabywców aut elektrycznych. Istotne są także odpowiednie taryfy aby nocne ładowanie było ekonomicznie atrakcyjne. Maciej Mazur dodał także że czasowe zniesienie bądź ograniczenie podatku VAT przyniosłoby znaczne korzyści i pozwoliłoby na dynamiczniejszy rozwój elektromobilności w Polsce, którego na razie jak przyznał brakuje.

Łatwiejsze finansowanie

Po zaprezentowaniu Barometru miały miejsce prezentacje partnerów wydarzenia. Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing mówił o tym, że widocznie rosnący trend związany z zakupami pojazdów elektrycznych został dostrzeżony przez instytucje finansowe. Jego zdaniem na obecnym etapie rozwoju rynku to firmy oferujące leasing powinny edukować klientów o tym jakie korzyści niesie za sobą używanie w firmie pojazdów niskoemisyjnych. Sudaj dodał także, że pojazdy elektryczne w niedalekiej przyszłości będą oferowane w tak wielu segmentach, że niemal każda branża będzie mogła znaleźć odpowiedni pojazd dla siebie.

Szersza gama pojazdów

Reprezentujący koncern Volkswagen Patryk Tryzubiak, Koordynator ds. PR & CA mówił o tym, że wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi będzie rósł wraz z pojawianiem się kolejnych modeli. Volkswagen ma ambicje stać się liderem sprzedaży pojazdów elektrycznych tak jak dziś jest liderem sprzedaży spalinowych. Mówił także o wielomilionowych inwestycjach koncernu w technologie bateryjne oraz powstaniu fabryk produkujących tylko samochody elektryczne. W Polsce zlokalizowana będzie jedna z nich. Dodał także, że wszystkie marki grupy będą w najbliższym czasie pokazywały kolejne modele elektrycznych pojazdów. Dotyczyć to będzie także segmentu transportowego.

Bezpieczne rozwiązania systemowe

Na koniec wystąpił Wojciech Dziwisz, Kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB Polska, który podzielił się z uczestnikami spotkania doświadczeniami ABB w obszarze ładowania. Pierwsza szybka ładowarka, która stanęła w Europie w 2010 roku była produkcji właśnie ABB. Dziś firma na bazie ośmioletnich doświadczeń projektuje nowe rozwiązania. Ultraszybkie ładowarki oraz domowe wallboxy to dwie równolegle rozwijane odnogi biznesu. Łączy je usługa przechowywania i analizy danych. ABB chce, zdaniem Dziwisza rozwijać segment ładowarek dużych mocy po to by w przyszłości kierowcy mieli gotowe rozwiązania. – Dziś nie ma jeszcze pojazdów, które w pełni wykorzystywałyby moce urządzeń – mówił Wojciech Dziwisz. Podkreślił on także, że w rozwoju elektromobilności ważne jest rozwijanie OZE na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych.

Smart rozwiązania w domu

Spotkanie odbyło się w w warszawskim apartamencie pokazowym ABB Living Space® Experience! Zastosowano w nim innowacyjne rozwiązania i systemy inteligentnego zarządzania energią, temperaturą i wentylacją. Przed apartamentem stanęła stacja ładowania.

Temat dopłat wciąż żywy

W kuluarach po oficjalnej części spotkania wybrzmiewał temat dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, o którym mówił kilka tygodni temu minister energii Krzysztof Tchórzewski. Pojawił się także wątek samorządowy. Według ekspertów samorządy potrzebują merytorycznego wsparcia na tym etapie prac nad elektryfikacją transportu, w końcu to na nie spada część obowiązków związanych z budową infrastruktury bazowej oraz rozbudowa floty pojazdów niskoemisyjnych.

Prezentacja „Barometru Elektromobilności 2018” odbyła się 12 czerwca 2018 w Warszawie. Materiał przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przy udziale ABB – firmy technologicznej oferującej systemy ładowania pojazdów elektrycznych, BZ WBK Leasing – oferującej finansowanie oraz Volkswagen Group Polska – mającej w swojej ofercie pojazdy elektryczne. Z badania przeprowadzonego przez PSPA wynika, że [tt]17 procent kierowców dopuszcza możliwość zakupu samochodu elektrycznego[/tt].

Diesle wciąż mają się dobrze

Cyklicznie zbierane dane na temat preferencji zakupowych polskich kierowców uwzględniające zakup samochodów elektrycznych na razie miało dwie odsłony. Jednak jak mówił podczas prezentacji Maciej Mazur, prezes PSPA widać już pierwsze zmiany – [tt]rok temu zakup samochodu elektrycznego rozważało nieco ponad 12 procent badanych[/tt]. Według Mazura w obszarze promocji pojazdów elektrycznych jest jeszcze wiele do zrobienia. Co ciekawe z badania wynika, że 35 procent badanych wciąż skłania się do zakupu samochodu z silnikiem Diesla, najpopularniejsze wśród badanych są auta benzynowe.

Maciej Mazur wspomniał także w trakcie prezentacji o wyzwaniach związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Aby mogły one być ładowane pod domami czy blokami według modeli znanych z Wielkiej Brytanii czy Holandii nocą potrzeba szerszych działań promujących same rozwiązania oraz determinacji nabywców aut elektrycznych. Istotne są także odpowiednie taryfy aby nocne ładowanie było ekonomicznie atrakcyjne. Maciej Mazur dodał także że czasowe zniesienie bądź ograniczenie podatku VAT przyniosłoby znaczne korzyści i pozwoliłoby na dynamiczniejszy rozwój elektromobilności w Polsce, którego na razie jak przyznał brakuje.

Łatwiejsze finansowanie

Po zaprezentowaniu Barometru miały miejsce prezentacje partnerów wydarzenia. Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing mówił o tym, że widocznie rosnący trend związany z zakupami pojazdów elektrycznych został dostrzeżony przez instytucje finansowe. Jego zdaniem na obecnym etapie rozwoju rynku to firmy oferujące leasing powinny edukować klientów o tym jakie korzyści niesie za sobą używanie w firmie pojazdów niskoemisyjnych. Sudaj dodał także, że pojazdy elektryczne w niedalekiej przyszłości będą oferowane w tak wielu segmentach, że niemal każda branża będzie mogła znaleźć odpowiedni pojazd dla siebie.

Szersza gama pojazdów

Reprezentujący koncern Volkswagen Patryk Tryzubiak, Koordynator ds. PR & CA mówił o tym, że wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi będzie rósł wraz z pojawianiem się kolejnych modeli. Volkswagen ma ambicje stać się liderem sprzedaży pojazdów elektrycznych tak jak dziś jest liderem sprzedaży spalinowych. Mówił także o wielomilionowych inwestycjach koncernu w technologie bateryjne oraz powstaniu fabryk produkujących tylko samochody elektryczne. W Polsce zlokalizowana będzie jedna z nich. Dodał także, że wszystkie marki grupy będą w najbliższym czasie pokazywały kolejne modele elektrycznych pojazdów. Dotyczyć to będzie także segmentu transportowego.

Bezpieczne rozwiązania systemowe

Na koniec wystąpił Wojciech Dziwisz, Kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB Polska, który podzielił się z uczestnikami spotkania doświadczeniami ABB w obszarze ładowania. Pierwsza szybka ładowarka, która stanęła w Europie w 2010 roku była produkcji właśnie ABB. Dziś firma na bazie ośmioletnich doświadczeń projektuje nowe rozwiązania. Ultraszybkie ładowarki oraz domowe wallboxy to dwie równolegle rozwijane odnogi biznesu. Łączy je usługa przechowywania i analizy danych. ABB chce, zdaniem Dziwisza rozwijać segment ładowarek dużych mocy po to by w przyszłości kierowcy mieli gotowe rozwiązania. – Dziś nie ma jeszcze pojazdów, które w pełni wykorzystywałyby moce urządzeń – mówił Wojciech Dziwisz. Podkreślił on także, że w rozwoju elektromobilności ważne jest rozwijanie OZE na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych.

Smart rozwiązania w domu

Spotkanie odbyło się w w warszawskim apartamencie pokazowym ABB Living Space® Experience! Zastosowano w nim innowacyjne rozwiązania i systemy inteligentnego zarządzania energią, temperaturą i wentylacją. Przed apartamentem stanęła stacja ładowania.

Temat dopłat wciąż żywy

W kuluarach po oficjalnej części spotkania wybrzmiewał temat dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, o którym mówił kilka tygodni temu minister energii Krzysztof Tchórzewski. Pojawił się także wątek samorządowy. Według ekspertów samorządy potrzebują merytorycznego wsparcia na tym etapie prac nad elektryfikacją transportu, w końcu to na nie spada część obowiązków związanych z budową infrastruktury bazowej oraz rozbudowa floty pojazdów niskoemisyjnych.

Najnowsze artykuły