Transport amoniaku o zerowej emisji ma potencjał rewolucji w przemyśle morskim, jednak mierzy się z istotnymi wyzwaniami finansowymi i bezpieczeństwa, które muszą zostać pokonane, aby stać się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw.
Amoniak produkowany z odnawialnych źródeł energii, znany jako zielony amoniak, ma potencjał znacznego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w przemyśle morskim. Produkcja zielonego amoniaku polega na elektrolizie wody, aby uzyskać wodór, który następnie jest łączony z azotem z powietrza. Ten proces całkowicie eliminuje konieczność korzystania z paliw kopalnych, co czyni go przyjaznym dla środowiska .
Wyzwania finansowe i infrastrukturalne
Jednak wprowadzenie zielonego amoniaku na szeroką skalę wymaga ogromnych inwestycji w infrastrukturę. Szacuje się, że globalna transformacja floty morskiej do wykorzystania zielonego amoniaku do 2050 roku będzie kosztować około 2,25 biliona dolarów. Potrzebne są nowe zakłady produkcyjne, magazyny i systemy dystrybucji, a także modernizacja istniejących instalacji .
Wprowadzenie zielonego amoniaku wiąże się również z wyzwaniami technologicznymi. Obecnie koszty produkcji zielonego amoniaku są wyższe niż w przypadku tradycyjnych metod. Ponadto, konieczne są zaawansowane rozwiązania technologiczne, aby zielony amoniak stał się opłacalny i konkurencyjny. Przemysł morski potrzebuje silników zdolnych do spalania amoniaku oraz odpowiednich systemów bezpieczeństwa i magazynowania .
Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa
Amoniak jest substancją toksyczną i łatwopalną, co stanowi dodatkowe ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa. Pracownicy muszą być odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni w sprzęt ochronny. Konieczne są również zaawansowane systemy detekcji gazu i procedury awaryjne, aby minimalizować ryzyko wycieków i narażenia na amoniak .
Aby zielony amoniak stał się realną alternatywą, niezbędna jest globalna współpraca między rządami, przemysłem a instytucjami badawczymi. Potrzebne są jednolite standardy regulacyjne oraz wsparcie finansowe i polityczne, aby umożliwić bezpieczne i efektywne wykorzystanie zielonego amoniaku w transporcie morskim. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) odgrywa kluczową rolę w opracowywaniu takich standardów i mechanizmów cenowych .
Reuters / BiznesAlert.pl