EnergetykaŚrodowisko

Transport amoniaku zeroemisyjnego ma potencjał w rewolucji przemysłu morskiego

Transport amoniaku o zerowej emisji ma potencjał rewolucji w przemyśle morskim, jednak mierzy się z istotnymi wyzwaniami finansowymi i bezpieczeństwa, które muszą zostać pokonane, aby stać się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw.

Amoniak produkowany z odnawialnych źródeł energii, znany jako zielony amoniak, ma potencjał znacznego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w przemyśle morskim. Produkcja zielonego amoniaku polega na elektrolizie wody, aby uzyskać wodór, który następnie jest łączony z azotem z powietrza. Ten proces całkowicie eliminuje konieczność korzystania z paliw kopalnych, co czyni go przyjaznym dla środowiska .

Wyzwania finansowe i infrastrukturalne

Jednak wprowadzenie zielonego amoniaku na szeroką skalę wymaga ogromnych inwestycji w infrastrukturę. Szacuje się, że globalna transformacja floty morskiej do wykorzystania zielonego amoniaku do 2050 roku będzie kosztować około 2,25 biliona dolarów. Potrzebne są nowe zakłady produkcyjne, magazyny i systemy dystrybucji, a także modernizacja istniejących instalacji .

Wprowadzenie zielonego amoniaku wiąże się również z wyzwaniami technologicznymi. Obecnie koszty produkcji zielonego amoniaku są wyższe niż w przypadku tradycyjnych metod. Ponadto, konieczne są zaawansowane rozwiązania technologiczne, aby zielony amoniak stał się opłacalny i konkurencyjny. Przemysł morski potrzebuje silników zdolnych do spalania amoniaku oraz odpowiednich systemów bezpieczeństwa i magazynowania .

Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa

Amoniak jest substancją toksyczną i łatwopalną, co stanowi dodatkowe ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa. Pracownicy muszą być odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni w sprzęt ochronny. Konieczne są również zaawansowane systemy detekcji gazu i procedury awaryjne, aby minimalizować ryzyko wycieków i narażenia na amoniak .

Aby zielony amoniak stał się realną alternatywą, niezbędna jest globalna współpraca między rządami, przemysłem a instytucjami badawczymi. Potrzebne są jednolite standardy regulacyjne oraz wsparcie finansowe i polityczne, aby umożliwić bezpieczne i efektywne wykorzystanie zielonego amoniaku w transporcie morskim. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) odgrywa kluczową rolę w opracowywaniu takich standardów i mechanizmów cenowych .

Reuters / BiznesAlert.pl


Powiązane artykuły

Rekordowe upały w Europie. ONZ: trzeba nauczyć się z nimi żyć

W Europie zanotowano fale upałów. Portugalia walczy z pożarami, a Holandia i Belgia wdraża rozwiązania mające ulżyć mieszkańcom. Rzeczniczka WMO...
tankowiec VILAMOURA, zdjęcie: vesselfinder.com

Tankowiec z milionem baryłek ropy eksplodował u wybrzeży Libii

Tankowiec Vilamoura, który przewoził milion baryłek ropy i wcześniej zawijał do rosyjskich portów, eksplodował u wybrzeży Libii. To kolejny z...
Gazprom. Źródło: Flickr

Plan Putina na ratowanie gospodarki: zabrać innym, dać Gazpromowi

Rosyjski koncern, obłożony zachodnimi sankcjami, doświadcza strat finansowych. W 2023 roku poniósł pierwszą roczną stratę od 20 lat, zdaniem ekspertów...

Udostępnij:

Facebook X X X