EnergetykaMotoryzacjaŚrodowisko

Za mało bezemisyjnych autobusów w Niemczech, a w Polsce jeszcze mniej

ABB zasili autonomiczne autobusy w Singapurze (©Volvo)

Fot. ABB

Analizy brukselskiego think tanku Transport and Environment (T&E) wykazały, że Niemcy z 34-procentowym udziałem autobusów bezemisyjnych w transporcie publicznym, są dalekie od średniej całej UE, która wynosi 49 procent.

W krajach takich jak Finlandia, Holandia, Norwegia, Dania i Luksemburg prawie wszystkie autobusy miejskie są bezemisyjne. T&E podaje, że powodem dla mniejszej liczby bezemisyjnych autobusów w Niemczech, są regulacje prawne w zakresie emisyjności i przetargów miejskich. Strefy zeroemisyjne w miastach, ale także warunki przetargowe, które wykluczają autobusy napędzane paliwami kopalnymi, sprawiły, że wiele miast zachodnioeuropejskich wymieniło swoją flotę autobusową. Do tej pory w Niemczech ani w Polsce nie wprowadzono takich przepisów.

Eksperci T&E spodziewają się, że rozwój rynku autobusów elektrycznych w Niemczech w następnych latach spowolni, a nie przyspieszy. Zakup autobusów elektrycznych był dofinansowany z dotacji z Funduszu Klimatu i Transformacji (KTF). Program ten wygasł jednak wraz z końcem 2024 roku.

W polskim transporcie publicznym aktywnych w użyciu było 1 506 autobusów zeroemisyjnych, z czego 1 417 w pełni elektrycznych, a 89 napędzanych wodorem. Autobusy zeroemisyjne to zaledwie 12 procent wszystkich autobusów miejskich w Polsce.

Table.Media / Aleksandra Fedorska

UE luzuje śrubę. Trzy lata dla producentów aut na zrealizowanie celów emisji dwutlenku węgla


Powiązane artykuły

OZE, foto: orlen

Orlen pozyskał 2,5 mld zł na zieloną transformację

Grupa Orlen zakończyła sukcesem emisję zielonych euroobligacji o wartości 600 mln euro (ponad 2,5 mld zł). Spółka przeznaczy środki na...
Stacja ładowania Ekoen na MOP. Fot. Ekoen

Polska firma zwycięzcą mega przetargu na szybkie ładowarki przy sieci dróg TEN-T

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na dzierżawę terenów pod ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych dużej mocy w...

Rośnie ryzyko ataków na statki na szlakach Bliskiego Wschodu

Po amerykańskim ataku na irańskie instalacje nuklearne wzrosło ryzyko dla żeglugi w rejonie Półwyspu Arabskiego, co spotęgowało obawy o bezpieczeństwo...

Udostępnij:

Facebook X X X