icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Norwegia rozpoczyna budowę największych na świecie promów wodorowych

Norweska firma transportowa Torghatten Nord rozpoczęła budowę największych na świecie promów zasilanych wodorem. 29 sierpnia w tureckiej stoczni Cemre odbyło się pierwsze cięcie stali na pierwszy z dwóch 117-metrowych promów, które będą miały pojemność na 120 samochodów.

Kadłuby i wstępne wyposażenie obu promów zostaną zbudowane w stoczni Cemre, zanim zostaną dostarczone do norweskiej stoczni Myklebust Verft, która została wybrana do budowy tych jednostek na początku tego roku.

Nowe promy, które mają być dostarczone w 2026 roku, będą największymi na świecie statkami zasilanymi wodorem. Wodór potrzebny do ich bunkrowania będzie produkowany w Bodø w Norwegii. Promy zostały zaprojektowane przez The Norwegian Ship Design Company do operowania na trudnych wodach fiordu Vestfjordstrekninga w kole podbiegunowym.

Za szczegółowy projekt systemów bunkrowania, rurociągów wodorowych i masztów wentylacyjnych dla nowych jednostek odpowiedzialna będzie firma MAN Cryo, spółka zależna niemieckiego dostawcy sprzętu MAN Energy Solutions (MAN ES).

Według Torghatten Nord, statki będą działać na zielonym wodorze przez co najmniej 85% czasu, osiągając średnią prędkość 17 węzłów. Jednostka magazynowania wodoru na pokładzie statków będzie dostarczać gaz do ogniw paliwowych, tworząc energię elektryczną do napędzania jednostek oraz zasilania ich systemów pomocniczych, co pozwoli na redukcję emisji CO2 na trasie o około 26 500 ton rocznie.

Nowoczesne jednostki zasilane alternatywnymi paliwami, z awaryjnym zasilaniem biodieslem, łączą w sobie klasę LR, właściciela Torghatten Nord, firmę projektową The Norwegian Ship Design Company, stocznię Myklebust Verft, integratora systemów SEAM oraz dostawcę wodoru GreenH.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Skradzione przez Rosjan ukraińskie zboże płynie do portu w Egipcie

Norweska firma transportowa Torghatten Nord rozpoczęła budowę największych na świecie promów zasilanych wodorem. 29 sierpnia w tureckiej stoczni Cemre odbyło się pierwsze cięcie stali na pierwszy z dwóch 117-metrowych promów, które będą miały pojemność na 120 samochodów.

Kadłuby i wstępne wyposażenie obu promów zostaną zbudowane w stoczni Cemre, zanim zostaną dostarczone do norweskiej stoczni Myklebust Verft, która została wybrana do budowy tych jednostek na początku tego roku.

Nowe promy, które mają być dostarczone w 2026 roku, będą największymi na świecie statkami zasilanymi wodorem. Wodór potrzebny do ich bunkrowania będzie produkowany w Bodø w Norwegii. Promy zostały zaprojektowane przez The Norwegian Ship Design Company do operowania na trudnych wodach fiordu Vestfjordstrekninga w kole podbiegunowym.

Za szczegółowy projekt systemów bunkrowania, rurociągów wodorowych i masztów wentylacyjnych dla nowych jednostek odpowiedzialna będzie firma MAN Cryo, spółka zależna niemieckiego dostawcy sprzętu MAN Energy Solutions (MAN ES).

Według Torghatten Nord, statki będą działać na zielonym wodorze przez co najmniej 85% czasu, osiągając średnią prędkość 17 węzłów. Jednostka magazynowania wodoru na pokładzie statków będzie dostarczać gaz do ogniw paliwowych, tworząc energię elektryczną do napędzania jednostek oraz zasilania ich systemów pomocniczych, co pozwoli na redukcję emisji CO2 na trasie o około 26 500 ton rocznie.

Nowoczesne jednostki zasilane alternatywnymi paliwami, z awaryjnym zasilaniem biodieslem, łączą w sobie klasę LR, właściciela Torghatten Nord, firmę projektową The Norwegian Ship Design Company, stocznię Myklebust Verft, integratora systemów SEAM oraz dostawcę wodoru GreenH.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Skradzione przez Rosjan ukraińskie zboże płynie do portu w Egipcie

Najnowsze artykuły