Equinor wybuduje port serwisowy offshore w Łebie. Orlen czeka w kolejce

27 maja 2021, 12:30 Alert

Equinor sfinalizował zakup działki w Łebie, gdzie powstanie port serwisowy na potrzeby morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Equinor jest pierwszym z inwestorów offshore w Polsce, który wraz z Polenergią wskazał lokalizację bazy obsługowo-serwisowej. PKN Orlen także planuje bazę serwisową w Łebie.

Equinor odpowiada za wybudowanie i funkcjonowanie portu serwisowego, który stanie się bazą dla morskich farm wiatrowych realizowanych przez joint venture Equinor i Polenergii, a w przyszłości może wesprzeć również kolejne przedsięwzięcia.

Equinor i Polenergia wspólnie rozwijają trzy projekty morskich farm wiatrowych. MFW Bałtyk III i MFW Bałtyk II, o łącznym potencjale mocy zainstalowanej 1440 MW, otrzymały czwartego maja 2021 roku decyzje Urzędu Regulacji Energetyki o przyznaniu prawa do pokrycia ujemnego salda dla energii elektrycznej wytworzonej i wprowadzonej do sieci. Odległość od brzegu w linii prostej przyszłych farm wyniesie od 22 do 37 km, a głębokość Morza Bałtyckiego na obszarze obu farm wynosi od 23 do 41 metrów.

Komentarz partnerów

– Wybór Łeby na lokalizację bazy operacyjno-serwisowej MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III to istotny krok w realizacji naszych projektów morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Ta długoterminowa inwestycja przyczyni się do powstania w Łebie centrum morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Wspieramy rozwój lokalnych społeczności, a realizowane wspólnie z Polenergią projekty i nasza baza O&M(operations and maintenance) oznaczają nowe miejsca pracy i nowe inwestycje dla Łeby i całego regionu. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do powstania nowego rozdziału w tradycji morskiej Łeby. Będziemy kontynuować dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w miarę rozwoju polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej – mówi Michał Kołodziejczyk, prezes Equinor Polska.

– Nasze morskie projekty traktujemy jako ważny element transformacji nie tylko energetycznej, ale i gospodarczej Polski i Europy. Chcemy, aby ich realizacja przyczyniła się nie tylko do redukcji szkodliwych zanieczyszczeń i dywersyfikacji źródeł energii, ale również do utworzenia miejsc pracy, modernizacji przedsiębiorstw, rozwoju innowacyjności i do zbudowania nowych przewag konkurencyjnych w polskim przemyśle. Dlatego wspólnie z naszym partnerem opracowaliśmy pięć programów flagowych wspierających rozwój polskiego przemysłu morskiej energetyki i teraz, budując łańcuch dostaw dla naszych projektów, będziemy je krok po kroku realizować. Pierwszym bardzo ważnym krokiem, jest właśnie wybór portu w Łebie dla bazy serwisowej projektów MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III – dodaje dr Michał Michalski, prezes Polenergii.

Miejsca pracy

Planowana baza serwisowa będzie służyć jako centrum logistyczne dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku, a złożą się na nią biuro, budynki magazynowe i urządzenia transportowe. Bliska odległość z Łeby do lokalizacji farm przyczyni się do bezpieczeństwa operacji morskich i optymalizacji kosztów obsługi.

Miejsca pracy potrzebne do obsługi morskich farm wiatrowych to m.in. techniczne stanowiska utrzymania infrastruktury na morzu, a także zespoły pracowników biurowych wspierające obsługę projektów z lądu.

Orlen także celuje w Łebę

Z władzami portu rozmawia także PKN Orlen, który realizuje projekt Baltic Power o mocy do 1,2 GW także w pobliżu Łeby. Grupa Orlen prowadzi prace przygotowawcze do realizacji morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku o mocy do 1,2 GW. Inwestycja będzie zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Łeby i Choczewa. Co więcej przystosowanie portu w Łebie do obsługi serwisowej farm wiatrowych, które planuje wybudować Orlen, znalazło się w Krajowym Planie Odbudowy. Wstępnie zaplanowano rozpoczęcie przebudowy portu jeszcze w tym roku, a jej zakończenie na 2026 rok. Podobny terminal ma powstać w Ustce, natomiast port instalacyjny będzie w Gdyni.

Equinor/Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Polonizacja offshore nie będzie możliwa bez fabryki turbin