Europejczycy rzucają wyzwanie Azji fundując fabryki baterii za ciężkie miliardy

13 lutego 2024, 07:15 Alert

Europa ma własnych dostawców baterii do samochodów elektrycznych. Firmy Northvolt ze Szwecji i niemiecko – francuski projekt Automotive Cells Company inwestują w nowe fabryki w Europie. Rozwój tego przemysłu w Europie to skutek dopłat z budżetu europejskiego, świadczonych europejskim producentom, samochodów elektrycznych oraz coraz częściej inwestorom, którzy zaczęli wierzyć, że jest to dobry kierunek rozwoju.

Fabryka baterii Northvolt / fot. Northvolt

Finansowanie nowych fabryk baterii do samochodów elektrycznych składa się coraz bardziej z zaangażowania banków takich jak BNP Paribas, ING i Deutsche Bank, które udzielają tym firmom kredytów. Zabezpieczeniem tsą długoterminowe umowy z partnerami takimi jak BMW, Scania, Volvo i Volkswagen, które deklarują, że kupią baterie wyprodukowane w Europie.

Na Starym Kontynencie dominują azjatyckie koncerny takie jak CATL, SDI i LG, którzy produkują baterie głównie w Europie Środkowo-Wschodniej. Europejskie firmy wybierają natomiast lokalizacje w Europie Zachodniej.

Die Welt / Aleksandra Fedorska

Northvolt zwleka z decyzją o fabryce elektryków w Niemczech