Bez kategorii

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed fałszywymi reklamami z udziałem influencerów

Źródło: Freepik

Źródło: Freepik

Ministerstwo Cyfryzacji apeluje o szczególną ostrożność wobec reklam internetowych, w których wykorzystuje się wizerunek znanych osób – w tym polityków – do promowania rzekomo bezpiecznych inwestycji. Tego typu działania są często elementem zaawansowanych kampanii oszustw finansowych.

Reklamy te, przypominające artykuły lub materiały wideo z popularnych portali, mają wyglądać na wiarygodne. Celem jest skłonienie użytkowników do odwiedzenia fałszywej strony internetowej, gdzie proponuje się im wyjątkowo opłacalną inwestycję – często w kryptowaluty, fundusze państwowe lub udziały w dużych firmach technologicznych. Zysk ma być szybki i bez ryzyka, a całej ofercie autorytetu mają dodawać znane twarze – aktorzy, sportowcy, a nawet politycy.

Na stronie ofiara proszona jest o wypełnienie formularza kontaktowego. Wkrótce potem kontaktuje się z nią „konsultant” i nakłania do wykonania przelewu. Pieniądze trafiają jednak na konta przestępców, a obiecywane zyski nigdy nie pojawiają się na rachunkach ofiary.

W 2024 roku wykryto blisko 50 tysięcy fake’ów

Skala zjawiska jest alarmująca. W 2024 roku CERT Polska zidentyfikował blisko 50 tys. stron promujących fałszywe inwestycje – aż połowa wszystkich stron trafiających na Listę Ostrzeżeń dotyczyła właśnie tego rodzaju procederu. W samym pierwszym kwartale 2024 r. takich domen było prawie 14 tysięcy. Niestety, w 2025 roku trend ten się utrzymuje, a oszuści posuwają się dalej – w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów startujących w wyborach prezydenckich.

Tego typu działania nie tylko narażają internautów na straty finansowe, ale również godzą w zaufanie społeczne. Wizerunek znanych osób wykorzystywany jest bez ich wiedzy i zgody, co podważa ich autorytet i wprowadza odbiorców w błąd.

Ministerstwo przypomina: jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, by była prawdziwa – najprawdopodobniej tak właśnie jest. Uważaj na reklamy z udziałem znanych osób, nie udostępniaj dalej podejrzanych treści i zawsze weryfikuj źródło informacji.

Fałszywe strony można zgłaszać do CERT Polska przez formularz dostępny na stronie https://incydent.cert.pl/domena lub za pomocą aplikacji mObywatel, korzystając z opcji „Bezpiecznie w sieci” → „Zgłoś incydent” → „Oszustwa i cyberataki” → „Złośliwa strona internetowa”. Warto także zgłosić reklamę i profil do administratorów danego portalu.

Więcej informacji na temat zagrożeń można znaleźć w analizie CERT Polska pt. „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych”.

Ministerstwo Cyfryzacji / Biznes Alert

Standerski: polskie firmy wdrażają AI za wolno. To nie tylko kwestia regulacji


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X