Najważniejsze informacje dla biznesu

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed fałszywymi reklamami z udziałem influencerów

Ministerstwo Cyfryzacji apeluje o szczególną ostrożność wobec reklam internetowych, w których wykorzystuje się wizerunek znanych osób – w tym polityków – do promowania rzekomo bezpiecznych inwestycji. Tego typu działania są często elementem zaawansowanych kampanii oszustw finansowych.

Reklamy te, przypominające artykuły lub materiały wideo z popularnych portali, mają wyglądać na wiarygodne. Celem jest skłonienie użytkowników do odwiedzenia fałszywej strony internetowej, gdzie proponuje się im wyjątkowo opłacalną inwestycję – często w kryptowaluty, fundusze państwowe lub udziały w dużych firmach technologicznych. Zysk ma być szybki i bez ryzyka, a całej ofercie autorytetu mają dodawać znane twarze – aktorzy, sportowcy, a nawet politycy.

Na stronie ofiara proszona jest o wypełnienie formularza kontaktowego. Wkrótce potem kontaktuje się z nią „konsultant” i nakłania do wykonania przelewu. Pieniądze trafiają jednak na konta przestępców, a obiecywane zyski nigdy nie pojawiają się na rachunkach ofiary.

W 2024 roku wykryto blisko 50 tysięcy fake’ów

Skala zjawiska jest alarmująca. W 2024 roku CERT Polska zidentyfikował blisko 50 tys. stron promujących fałszywe inwestycje – aż połowa wszystkich stron trafiających na Listę Ostrzeżeń dotyczyła właśnie tego rodzaju procederu. W samym pierwszym kwartale 2024 r. takich domen było prawie 14 tysięcy. Niestety, w 2025 roku trend ten się utrzymuje, a oszuści posuwają się dalej – w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów startujących w wyborach prezydenckich.

Tego typu działania nie tylko narażają internautów na straty finansowe, ale również godzą w zaufanie społeczne. Wizerunek znanych osób wykorzystywany jest bez ich wiedzy i zgody, co podważa ich autorytet i wprowadza odbiorców w błąd.

Ministerstwo przypomina: jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, by była prawdziwa – najprawdopodobniej tak właśnie jest. Uważaj na reklamy z udziałem znanych osób, nie udostępniaj dalej podejrzanych treści i zawsze weryfikuj źródło informacji.

Fałszywe strony można zgłaszać do CERT Polska przez formularz dostępny na stronie https://incydent.cert.pl/domena lub za pomocą aplikacji mObywatel, korzystając z opcji „Bezpiecznie w sieci” → „Zgłoś incydent” → „Oszustwa i cyberataki” → „Złośliwa strona internetowa”. Warto także zgłosić reklamę i profil do administratorów danego portalu.

Więcej informacji na temat zagrożeń można znaleźć w analizie CERT Polska pt. „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych”.

Ministerstwo Cyfryzacji / Biznes Alert

Standerski: polskie firmy wdrażają AI za wolno. To nie tylko kwestia regulacji

Ministerstwo Cyfryzacji apeluje o szczególną ostrożność wobec reklam internetowych, w których wykorzystuje się wizerunek znanych osób – w tym polityków – do promowania rzekomo bezpiecznych inwestycji. Tego typu działania są często elementem zaawansowanych kampanii oszustw finansowych.

Reklamy te, przypominające artykuły lub materiały wideo z popularnych portali, mają wyglądać na wiarygodne. Celem jest skłonienie użytkowników do odwiedzenia fałszywej strony internetowej, gdzie proponuje się im wyjątkowo opłacalną inwestycję – często w kryptowaluty, fundusze państwowe lub udziały w dużych firmach technologicznych. Zysk ma być szybki i bez ryzyka, a całej ofercie autorytetu mają dodawać znane twarze – aktorzy, sportowcy, a nawet politycy.

Na stronie ofiara proszona jest o wypełnienie formularza kontaktowego. Wkrótce potem kontaktuje się z nią „konsultant” i nakłania do wykonania przelewu. Pieniądze trafiają jednak na konta przestępców, a obiecywane zyski nigdy nie pojawiają się na rachunkach ofiary.

W 2024 roku wykryto blisko 50 tysięcy fake’ów

Skala zjawiska jest alarmująca. W 2024 roku CERT Polska zidentyfikował blisko 50 tys. stron promujących fałszywe inwestycje – aż połowa wszystkich stron trafiających na Listę Ostrzeżeń dotyczyła właśnie tego rodzaju procederu. W samym pierwszym kwartale 2024 r. takich domen było prawie 14 tysięcy. Niestety, w 2025 roku trend ten się utrzymuje, a oszuści posuwają się dalej – w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów startujących w wyborach prezydenckich.

Tego typu działania nie tylko narażają internautów na straty finansowe, ale również godzą w zaufanie społeczne. Wizerunek znanych osób wykorzystywany jest bez ich wiedzy i zgody, co podważa ich autorytet i wprowadza odbiorców w błąd.

Ministerstwo przypomina: jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, by była prawdziwa – najprawdopodobniej tak właśnie jest. Uważaj na reklamy z udziałem znanych osób, nie udostępniaj dalej podejrzanych treści i zawsze weryfikuj źródło informacji.

Fałszywe strony można zgłaszać do CERT Polska przez formularz dostępny na stronie https://incydent.cert.pl/domena lub za pomocą aplikacji mObywatel, korzystając z opcji „Bezpiecznie w sieci” → „Zgłoś incydent” → „Oszustwa i cyberataki” → „Złośliwa strona internetowa”. Warto także zgłosić reklamę i profil do administratorów danego portalu.

Więcej informacji na temat zagrożeń można znaleźć w analizie CERT Polska pt. „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych”.

Ministerstwo Cyfryzacji / Biznes Alert

Standerski: polskie firmy wdrażają AI za wolno. To nie tylko kwestia regulacji

Najnowsze artykuły