MotoryzacjaOZEŚrodowisko

Eksperci: Fit for 55 musi wziąć poprawkę na atak Rosji i kryzys energetyczny

Autobus elektryczny. Fot. Volvo

Wzrost emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu o 214 procent od 1990 roku to smutny fakt, który zmusił rządzących do działania w celu ochrony klimatu. W tym celu europejscy urzędnicy opracowali program Fit for 55, który zakłada zredukowanie emisji z tego sektora o 70 procent do 2050 roku wyłączając takie wydarzenia jak kryzys energetyczny i inwazję Rosji w Ukrainie – wynika z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Starania o zieloną Europę

Projekt Fit for 55 w zakresie transportu obejmuje wprowadzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora, rozwój infrastruktury dla alternatywnych paliw czy zwiększenie limitów emisji CO2 dla produkowanych samochodów. Emisje w sektorze transportu wzrosły o prawie 220 procent od 1990 roku podczas gdy w tym samym czasie większość gałęzi polskiej gospodarki zanotowała spadek emisji. Głównym powodem zwiększenia emisji był rozrost floty samochodów osobowych, która wzrosła w okresie 1990-2020 wzrosła pięciokrotnie. Jednocześnie przewóz pasażerów transportem kolejowym w tym samym czasie zmalał trzykrotnie.

https://pie.net.pl/wprowadzenie-fit-for-55-wplynie-na-redukcje-emisji-z-transportu-pasazerskiego-w-polsce-nawet-o-70-proc-do-2050-r/

Analitycy PIE przeprowadzili symulację w której założono dwa scenariusze. Warto dodać iż owe scenariusze nie uwzględniają skutków inwazji Rosji na Ukrainę i wynikającego z niej kryzysu energetycznego oraz efektów behawioralnych. – Pierwszy scenariusz mówi o spadku cen pojazdów elektrycznych i wodorowych, opłaty za emisje CO₂ dodane do uśrednionych kosztów przejazdów oraz minimalne, rzędu 1000 euro, dopłaty do zakupu osobowych zeroemisyjnych samochodów. Realizacja tego scenariusza miałaby zredukować emisje gazów cieplarnianych w transporcie o 60 procent do 2050 roku. Natomiast do drugiego scenariusza dodano zwiększenie norm emisji dla nowych samochodów osobowych w tym zakaz rejestracji aut spalinowych do 2035 roku. To pomogłoby zredukować emisje o kolejne 10 procent – tłumaczy Maciej Miniszewski, analityk w zespole klimatu i energii w Polskim Instytucie Ekonomicznym

Wnioski

Przeprowadzona symulacja mówi, iż dzięki scenariuszowi pierwszemu programu Fit for 55 liczba autobusów elektrycznych w 2050 roku będzie aż o 75 procent wyższa niż w przypadku utrzymania status quo. Nadal 60 procent parku pojazdów komunikacji zbiorowej pozostanie napędzana olejem napędowym, ale jest to duży krok w celu obniżenie emisji CO2 w Europie.

Program Fit for 55 pakiet aktów prawnych, który odnosi się do 55 procent, czyli nowego celu przejściowego redukcji emisji w Unii Europejskiej na 2030 rok.

Polski Instytut Ekonomiczny/Wojciech Gryczka

Górny Śląsk przesiada się na autobusy ekologiczne


Powiązane artykuły

Będzie o 14 tysięcy mniej dotowanych elektryków w programie NaszEauto

O co najmniej 100 milionów euro obcięto budżet „priorytetowego” programu NaszEauto. Nie będzie więc dotacji na 14 tysięcy elektryków. A...
OZE. Źródło: Freepik

Transformacja energetyczna bez gazu i OZE nie ma szans powodzenia

Gaz i OZE to nierozłączna para – mówią zgodnie liderzy sektora energetycznego. Gaz nie konkuruje z odnawialnymi źródłami energii, ale...

Doradcy UE ostrzegają przed osłabianiem celu klimatycznego na 2040 rok

Niezależni doradcy UE, Europejska Naukowa Rada Doradcza ds. Zmian Klimatu (ESABCC), ostrzegają przed złagodzeniem planowanego celu redukcji emisji o 90...

Udostępnij:

Facebook X X X