Politico informuje o narastającym sporze między Niemcami a Francją o przepisy na temat samochodów spalinowych oraz energetyki jądrowej przed szczytem Unii Europejskiej. Polska może rozgrywać różnice między nimi.
Plan zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 roku spotkał się z oporem Niemiec, które razem z grupą państw z udziałem Polski, zablokowały prace nad przepisami w tej sprawie licząc na wyłączenie dla paliw syntetycznych.
Z kolei Francja zabiega o zapisy na temat znaczenia energetyki jądrowej w konkluzjach Rady Unii Europejskiej, na które nie chcą się zgodzić antynuklearne Niemcy z Partią Zielonych na pokładzie koalicji rządowej. Francuzi zabiegają o wpisanie atomu do Net Zero Industry Act oraz zgodę na wytwarzanie wodoru z pomocą energetyki tego typu.
Polska może współpracować z Niemcami w sprawie samochodów spalinowych i z Francją w sprawie energetyki jądrowej. Polscy politycy w Brukseli opowiadają się za paliwami syntetycznymi oraz poparciem atomu w przepisach unijnych. Rośnie zatem znaczenie kontaktów w ramach Trójkąta Weimarskiego (Polska-Francja-Niemcy) którego przedstawiciele zadeklarowali współpracę na rzecz wsparcia Ukrainy i dalszą koordynację polityki.
Szczyt Unii Europejskiej odbędzie się w dniach 23-24 marca w Brukseli.
Politico/Wojciech Jakóbik
Smoleń: To rynek powinien zdecydować o powodzeniu paliw syntetycznych