icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Polska przegrywa z Francją batalię o gigafabrykę akumulatorów do aut elektrycznych

Francja wygrała z Polską rywalizacę o wielką fabrykę akumulatorów do aut elektrycznych, którą zbuduje tajwańskie ProLogium – informuje Reuters. Wśród państw, które liczyły na tę inwestycję, były także Niemcy, Holandia, Wielka Brytania i Polska.

Jak relacjonuje Reuters, szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Francji dzięki „lobbingowi prezydenta Emmanuela Macrona, korzystnym dla Tajwańczyków zapisom w umowie i konkurencyjnym cenom energii”.

Fabryka ma powstać w znajdującym się na północnym wybrzeżu kraju mieście Dunkierka.

– Europa jest w dużej mierze uzależniona od akumulatorów produkowanych w Azji. Przywódcy europejscy prześcigają się więc w staraniach, aby przekierować część inwestycji do swoich państw – pisze Reuters.

Potrzeba ta stała się jeszcze bardziej nagląca w momencie, gdy do rozgrywki włączyły się aktywniej Stany Zjednoczone. W zeszłym roku w USA przyjęto ustawę wprowadzająca liczne ulgi podatkowe dla firm związanych z transformacją energetyczną.

W swoim komentarzu opublikowanym w brytyjskim dzienniku „Financial Times” Macron napisał, że kraje Unii Europejskiej zaczynają coraz bardziej podzielać francuskie przekonania co do potrzeby zwiększenia autonomii gospodarczej kontynentu. Obawy o zbytnie uzależnienie się od fabryk znajdujących się w krajach azjatyckich pojawiały się po wybuchu pandemii COVID-19, która ujawniła kruchość rozbudowanych łańcuchów dostaw.

Mimo że, inwestycja tajwańskiego producenta wzmocniłaby rolę Polski w sektorze produkcji akumulatorów, to nasz kraj i tak jest znaczącym, światowym producentem.

Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, Polska obecnie odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4 procent całego polskiego eksportu, a wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat – z około 1 mld zł w 2017 roku do ponad 38 mld zł w 2022 roku.

W Polsce inwestują czołowe firmy z sektora akumulatorowego, takie jak LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Reuters / Jacek Perzyński

Volkswagen wpompuje 1 miliard euro w chińskie centrum pojazdów elektrycznych

Francja wygrała z Polską rywalizacę o wielką fabrykę akumulatorów do aut elektrycznych, którą zbuduje tajwańskie ProLogium – informuje Reuters. Wśród państw, które liczyły na tę inwestycję, były także Niemcy, Holandia, Wielka Brytania i Polska.

Jak relacjonuje Reuters, szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Francji dzięki „lobbingowi prezydenta Emmanuela Macrona, korzystnym dla Tajwańczyków zapisom w umowie i konkurencyjnym cenom energii”.

Fabryka ma powstać w znajdującym się na północnym wybrzeżu kraju mieście Dunkierka.

– Europa jest w dużej mierze uzależniona od akumulatorów produkowanych w Azji. Przywódcy europejscy prześcigają się więc w staraniach, aby przekierować część inwestycji do swoich państw – pisze Reuters.

Potrzeba ta stała się jeszcze bardziej nagląca w momencie, gdy do rozgrywki włączyły się aktywniej Stany Zjednoczone. W zeszłym roku w USA przyjęto ustawę wprowadzająca liczne ulgi podatkowe dla firm związanych z transformacją energetyczną.

W swoim komentarzu opublikowanym w brytyjskim dzienniku „Financial Times” Macron napisał, że kraje Unii Europejskiej zaczynają coraz bardziej podzielać francuskie przekonania co do potrzeby zwiększenia autonomii gospodarczej kontynentu. Obawy o zbytnie uzależnienie się od fabryk znajdujących się w krajach azjatyckich pojawiały się po wybuchu pandemii COVID-19, która ujawniła kruchość rozbudowanych łańcuchów dostaw.

Mimo że, inwestycja tajwańskiego producenta wzmocniłaby rolę Polski w sektorze produkcji akumulatorów, to nasz kraj i tak jest znaczącym, światowym producentem.

Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, Polska obecnie odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4 procent całego polskiego eksportu, a wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat – z około 1 mld zł w 2017 roku do ponad 38 mld zł w 2022 roku.

W Polsce inwestują czołowe firmy z sektora akumulatorowego, takie jak LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Reuters / Jacek Perzyński

Volkswagen wpompuje 1 miliard euro w chińskie centrum pojazdów elektrycznych

Najnowsze artykuły