EnergetykaMotoryzacja

Polska przegrywa z Francją batalię o gigafabrykę akumulatorów do aut elektrycznych

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Francja wygrała z Polską rywalizacę o wielką fabrykę akumulatorów do aut elektrycznych, którą zbuduje tajwańskie ProLogium – informuje Reuters. Wśród państw, które liczyły na tę inwestycję, były także Niemcy, Holandia, Wielka Brytania i Polska.

Jak relacjonuje Reuters, szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Francji dzięki “lobbingowi prezydenta Emmanuela Macrona, korzystnym dla Tajwańczyków zapisom w umowie i konkurencyjnym cenom energii”.

Fabryka ma powstać w znajdującym się na północnym wybrzeżu kraju mieście Dunkierka.

– Europa jest w dużej mierze uzależniona od akumulatorów produkowanych w Azji. Przywódcy europejscy prześcigają się więc w staraniach, aby przekierować część inwestycji do swoich państw – pisze Reuters.

Potrzeba ta stała się jeszcze bardziej nagląca w momencie, gdy do rozgrywki włączyły się aktywniej Stany Zjednoczone. W zeszłym roku w USA przyjęto ustawę wprowadzająca liczne ulgi podatkowe dla firm związanych z transformacją energetyczną.

W swoim komentarzu opublikowanym w brytyjskim dzienniku “Financial Times” Macron napisał, że kraje Unii Europejskiej zaczynają coraz bardziej podzielać francuskie przekonania co do potrzeby zwiększenia autonomii gospodarczej kontynentu. Obawy o zbytnie uzależnienie się od fabryk znajdujących się w krajach azjatyckich pojawiały się po wybuchu pandemii COVID-19, która ujawniła kruchość rozbudowanych łańcuchów dostaw.

Mimo że, inwestycja tajwańskiego producenta wzmocniłaby rolę Polski w sektorze produkcji akumulatorów, to nasz kraj i tak jest znaczącym, światowym producentem.

Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie “Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, Polska obecnie odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4 procent całego polskiego eksportu, a wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat – z około 1 mld zł w 2017 roku do ponad 38 mld zł w 2022 roku.

W Polsce inwestują czołowe firmy z sektora akumulatorowego, takie jak LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Reuters / Jacek Perzyński

Volkswagen wpompuje 1 miliard euro w chińskie centrum pojazdów elektrycznych


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...
Samolot firmy Blue Spirit Aero podczas pokazów w Le Mans; źródło: hydrogentoday.info 

Francuzi prezentują pierwszy samolot wodorowy 

Firma Blue Spirit Areo zaprezentowała na lotnisku w Le Mans niezwykły samolot Dragonfly. Jest to pierwszy, zaprojektowany od zera, samolot...

Udostępnij:

Facebook X X X