MOL: Fuzja Orlenu z Lotosem może zwiększyć konkurencję

21 stycznia 2020, 13:15 Alert
cysterna
fot. pixabay.com

– Fuzja PKN Orlen z Lotosem może zwiększyć konkurencję – poinformował Ferenc Horvath, wiceprezes węgierskiego MOL odpowiedzialny za segment downstream. Nie chciał komentować, czy koncern rozmawia z Orlenem w sprawie ewentualnego przejęcia części stacji w Polsce.

Wzrost konkurencji

– Ta fuzja na polskim rynku, a także ewentualne środki zaradcze w dużej mierze zależą od Komisji Europejskiej. Uważamy, że intencje akcjonariuszy są racjonalne z biznesowego punktu widzenia. Oceniamy, że fuzja może spowodować wzrost konkurencji – powiedział Horvath na spotkaniu prasowym. Wskazał również, że wzrost konkurencji zmusza do poprawy efektywności, przyspieszenia procesów i decyzji.

„Z tego punktu widzenia to prawdopodobnie będzie bardzo pozytywne dla uczestników rynku i korzystne dla konsumentów” – powiedział wiceprezes MOL-a.

Nie chciał powiedzieć, czy planowana transakcja będzie miała wpływ na plany MOL-a dotyczące polskiego rynku, ani czy MOL prowadzi jakieś rozmowy z Orlenem w sprawie ewentualnego przejęcia części stacji paliw.

Pod koniec września 2019 r. PKN Orlen i Komisja Europejska zdecydowały się na zastosowanie procedury „stop the clock” („zatrzymania zegara”) w negocjacjach dotyczących zgody na przejęcie przez płocki koncern grupy Lotos. Dzięki temu Orlen zyskał czas na zebranie dodatkowych informacji.

Komisja Europejska ma teoretycznie czas do 22 stycznia 2020 roku na wydanie decyzji w sprawie połączenia Orlenu z Lotosem. Termin ten zostanie jednak wydłużony o czas, w którym zastosowana będzie procedura „stop the clock” – informuje PAP.

Horvath pytany o ocenę wejścia PKN Orlen na rynek słowacki, gdzie liderem rynku jest należący do MOL-a Slovnaft, odpowiedział: „W krajach, w których działamy są trzy duże regionalne zintegrowane koncerny paliwowe, jednym z nich jest Orlen. My i klienci korzystają z konkurencji”.

Péter Ratatics, wiceprezes MOL-a ds. usług konsumenckich ocenił, że działania Orlenu w segmencie detalicznym są racjonalne, a strategia polskiego koncernu w tym obszarze jest podobna do tej realizowanej przez MOL.

Polska Agencja Prasowa

PKN Orlen zwiększy dostawy ropy z Zatoki Perskiej