icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

GDDKiA chce pozyskać unijne środki na System Zarządzania Ruchem Drogowym

GDDKiA złożyła wniosek aplikacyjny, w celu uzyskania współfinansowania ze środków europejskich w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), dla I etapu projektu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. 

Etap I KSZRD na sieci TEN-T w latach 2016-2020 obejmie sieć dróg o długości 1100 km, a jego wartość wyniesie 649 mln zł (144,9 mln euro), w tym wnioskowane współfinansowanie CEF to 123,2 mln euro.

Ostateczna wartość przyznanego dofinansowania zależeć będzie od kilku czynników m.in. od tego czy KE zwiększy obecną alokację (100 mln Euro) w priorytecie ITS for Roads, od tego czy będą złożone projekty przez inne kraje kohezyjne w ramach przedmiotowego priorytetu a także od oceny jaką otrzyma w wyniku weryfikacji zgłaszany przez GDDKiA projekt.

Projekt Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T (KSZRD na sieci TEN-T) to przedsięwzięcie, które pozwoli na wdrożenie usług inteligentnych systemów transportowych (ITS) na kluczowych drogach w Polsce. KSZR pozwoli dostarczać użytkownikom dróg pełną, bieżącą informację o warunkach podróży z możliwością skutecznego reagowania na wszelkie pojawiające się utrudnienia zagrażające komfortowi i bezpieczeństwu podróży. Złożenie wniosku aplikacyjnego do CEF umożliwi pozyskanie współfinansowania z środków europejskich dla realizacji Etapu I projektu, stanowiącego samodzielne, w pełni funkcjonalne rozwiązanie.

I etap KSZRD na sieci TEN-T pozwoli wyposażyć drogi w urządzenia ITS. Będą to m.in.:

  • znaki zmiennej treści LED z piktogramami, umieszczone nad jezdnią, pozwalające na wyświetlenie tekstu wraz z grafiką (informacje o utrudnieniach, zdarzeniach drogowych itp.),
  • pryzmatyczne znaki przeddrogowskazowe  do zarządzania objazdami, do montażu na autostradach i drogach ekspresowych, pozwalające na przekazanie informacji o objazdach,
  • urządzenia monitoringu wizyjnego (np. kamery wideo detekcji zdarzeń z kartami detekcji zdarzeń, kamery wideo szybkoobrotowe),
  • stacje pogodowe pozyskujące szeroki zakres danych meteorologicznych,
  • moduły nadające automatyczne komunikaty radiowe CB,
  • sygnalizatory sygnalizacji świetlnej LED.

II etap objęcia KSZR sieć TEN-T dotyczył będzie 2 tys. km dróg i będzie kosztował ok. 800 mln zł jednak obecnie nie ma potwierdzonych źródeł finansowania dla tego etapu.

Źródło: GDDKiA

GDDKiA złożyła wniosek aplikacyjny, w celu uzyskania współfinansowania ze środków europejskich w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), dla I etapu projektu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T. 

Etap I KSZRD na sieci TEN-T w latach 2016-2020 obejmie sieć dróg o długości 1100 km, a jego wartość wyniesie 649 mln zł (144,9 mln euro), w tym wnioskowane współfinansowanie CEF to 123,2 mln euro.

Ostateczna wartość przyznanego dofinansowania zależeć będzie od kilku czynników m.in. od tego czy KE zwiększy obecną alokację (100 mln Euro) w priorytecie ITS for Roads, od tego czy będą złożone projekty przez inne kraje kohezyjne w ramach przedmiotowego priorytetu a także od oceny jaką otrzyma w wyniku weryfikacji zgłaszany przez GDDKiA projekt.

Projekt Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T (KSZRD na sieci TEN-T) to przedsięwzięcie, które pozwoli na wdrożenie usług inteligentnych systemów transportowych (ITS) na kluczowych drogach w Polsce. KSZR pozwoli dostarczać użytkownikom dróg pełną, bieżącą informację o warunkach podróży z możliwością skutecznego reagowania na wszelkie pojawiające się utrudnienia zagrażające komfortowi i bezpieczeństwu podróży. Złożenie wniosku aplikacyjnego do CEF umożliwi pozyskanie współfinansowania z środków europejskich dla realizacji Etapu I projektu, stanowiącego samodzielne, w pełni funkcjonalne rozwiązanie.

I etap KSZRD na sieci TEN-T pozwoli wyposażyć drogi w urządzenia ITS. Będą to m.in.:

  • znaki zmiennej treści LED z piktogramami, umieszczone nad jezdnią, pozwalające na wyświetlenie tekstu wraz z grafiką (informacje o utrudnieniach, zdarzeniach drogowych itp.),
  • pryzmatyczne znaki przeddrogowskazowe  do zarządzania objazdami, do montażu na autostradach i drogach ekspresowych, pozwalające na przekazanie informacji o objazdach,
  • urządzenia monitoringu wizyjnego (np. kamery wideo detekcji zdarzeń z kartami detekcji zdarzeń, kamery wideo szybkoobrotowe),
  • stacje pogodowe pozyskujące szeroki zakres danych meteorologicznych,
  • moduły nadające automatyczne komunikaty radiowe CB,
  • sygnalizatory sygnalizacji świetlnej LED.

II etap objęcia KSZR sieć TEN-T dotyczył będzie 2 tys. km dróg i będzie kosztował ok. 800 mln zł jednak obecnie nie ma potwierdzonych źródeł finansowania dla tego etapu.

Źródło: GDDKiA

Najnowsze artykuły