Bez kategorii

Rz: GDDKiA ogłosi przetarg na ładowarki do samochodów elektrycznych

samochód elektryczny elektromobilność

fot. BiznesAlert.pl

Rusza przetarg na ładowarki do samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i trasie S8 – czytamy w poniedziałkowej “Rzeczpospolitej”.

Według gazety Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi w poniedziałek przetarg na postawienie stacji ładowania na trasie A4 między Wrocławiem a Katowicami oraz na S8 między Wrocławiem a Łodzią.

Powstaną na 13 miejscach obsługi podróżnych (MOP), gdzie nie ma stacji paliw. Ładowarki mają być zainstalowane na ośmiu MOP-ach przy A4 i pięciu przy S8. Zaczną działać w przyszłym roku – po dwie na każdym MOP. Koszt jednej ładowarki GDDKiA szacuje 270 tys. zł – informuje dziennik.

Jak czytamy, jeśli pilotaż się powiedzie, GDDKiA w 2021 roku ogłosi kolejne postępowanie. Obejmie ono budowę systemu ładowania na pozostałych autostradach i drogach ekspresowych z terminem funkcjonowania w roku 2023. Łączne nakłady na stacje na 159 rozpatrywanych MOP mogłyby według dzisiejszych cen sięgnąć 86 mln zł.

W rozmowie z gazetą rzecznik GDDKiA Jan Krynicki powiedział, że “pilotażowy przetarg jest pierwszym krokiem do celu, jakim jest uruchomienie punktów ładowania na wszystkich drogach szybkiego ruchu w naszym zarządzie”.

Jak pisze “Rzeczpospolita”, dyrekcja prowadzi m.in. rozmowy w sprawie instalowania ładowarek na stacjach Orlenu i Lotosu. Obydwa koncerny zaczęły montować urządzenia pod koniec ubiegłego roku. Lotos w październiku uruchomił 12 punktów ładowania na autostradach A1 i A2 między Trójmiastem a Warszawą. To na razie test, ale w planach jest kolejnych 38 lokalizacji.

Z kolei w grudniu Orlen uruchomił pierwszą ładowarkę na swojej stacji w Siewierzu na trasie Katowice-Warszawa. Do końca pierwszego kwartału 2019 roku planuje oddać do użytku ok. 20 stacji szybkiego ładowania o mocy 50 i 100 kW – czytamy.

“W naszej zaktualizowanej strategii stawiamy m.in. na wdrażanie rozwiązań zeroemisyjnych. Jednym z nich jest program uruchomienia 150 stacji ładowania w miastach i przy trasach tranzytowych” – mówi w rozmowie z “Rzeczpospolitą” Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy Orlenu ds. energetyki.

“Rzeczpospolita” przypomina, że zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do końca 2020 roku powinno w Polsce funkcjonować co najmniej 6 tys. standardowych punktów ładowania i 400 dużej mocy.

Polska Agencja Prasowa/Rzeczpospolita


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X