AlertChemiaMotoryzacja

Górny Śląsk przesiada się na autobusy ekologiczne

Autobus elektryczny produkcji Solaris for. BiznesAlert.pl

Śląskie miasta otrzymają dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) o łącznej wartości ok 170 mln złotych na rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego. Chodzi tu o autobusy elektryczne i wodorowe, które poszczególne miasta planują zakupić. Inwestycja ma przynieść mieszkańcom Śląska poprawę jakości powietrza.

Dotacje dla Śląska na ekologiczny transport miejski

Inwestycje o łącznej wartości 170 mln będą realizowane w województwie śląskim w ramach drugiej edycji programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny. Jego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce tzw zielonej mobilności. W praktyce oznacza to zakup przez wybrane miasta autobusów o napędzie wykorzystującym prąd lub wodór. Środki te mają być przekazane czterem śląskim podmiotom przez NFOŚiGW zgodnie z umowami na udzielenie dotacji podpisanymi 5 września 2022 roku.

– Zakup  kilkudziesięciu nowoczesnych autobusów o napędzie elektrycznym i wodorowym wpisuje się w przyjazny środowisku naturalnemu, dynamiczny, zrównoważony rozwój regionu. Ekologiczny transport publiczny, dostępny dla mieszkańców Śląska, w tym także dla  osób z niepełnosprawnością, to poprawa jakości powietrza i codziennego życia ludzi – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Dotacje przyczynią się również do rozwoju odpowiedniej infrastruktury, która jest niezbędna dla funkcjonowania autobusów elektrycznych i wodorowych. Są m.in. stacje tankowania. Należy też pamiętać, że w związku z wdrożeniem tego rozwiązania pojawia się potrzeba przeszkolenia personelu, czyli kierowców i mechaników, co również kosztuje.

– W przygotowaniu i wdrażaniu elektromobilności potrzebne są działania na poziomie lokalnym: potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii. Potrzebne są również strategie, które pozwolą realizować zadania służące poprawie jakości życia naszych obywateli – powiedział Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.

Śląskie miasta zainwestują w autobusy elektryczne i wodorowe

Jednym z beneficjentów dotacji jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która planuje zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii.  Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zasilą tabory PKM Świerklańca, Katowic, Sosnowca i Gliwic. Ponadto miasto dokona zakupu  odpowiednich ładowarek. Koszt inwestycji to prawie 142 mln zł, z czego dotacja z NFOŚiGW pokrywa 90 mln zł. Inwestycja ma w założeniu ograniczyć emisję dwutlenku węgla o ok. 2000 ton w ciągu roku.

Miasto Cieszyn w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 6 autobusów elektrycznych, łącznie z sześcioma punktami ładowania typu plug-in. Będą posiadały klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny i kasowniki biletów elektronicznych. Szacunkowo inwestycja zmniejszy emisję CO2 o 143,35 tony na rok, przy jej całkowitym koszcie rzędu 15,4 mln zł. Dotacja NFOŚiGW dla Cieszyna pokrywa 9,4 mln.

Miasto Rybnik planuje z kolei zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym, wyposażonych w monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Zmniejszą one emisję CO2 generowaną przez miasto o ponad 1 344,62 tony na rok. Inwestycja pochłonie 86 mln zł, będąc dotowana przez NFOŚiGW na kwotę 45,5 mln zł.

Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 11 autobusów elektrycznych. Zakupione pojazdy zostaną przekazane miastu Żory. Zmniejszy to emisję CO2 o 579 ton na rok, jednocześnie kosztując 35 mln zł. Dotacje pokryją 26 mln, dodając do tego pożyczkę od NFOŚiGW na wysokość 8,7 mln zł.

NFOŚiGW/Szymon Borowski

Paliwo wodorowe Orlenu zasili poznańskie autobusy


Powiązane artykuły

Niemcy z pomocą Australijczyków chcą zostać surowcowym liderem

Niemcy pragną być europejskim liderem w poszukiwaniach surowców dla swojego przemysłu. Uruchomiły fundusz surowcowy, który ma wspierać zmierzające w tym...
Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...
Luksemburg, 17.06.2025. Przewodnictwo Polski w Radzie UE. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji prasowej, po posiedzeniu unijnej komisji ds. środowiska, 17 bm. w Luksemburgu. (mr) PAP/Wiktor Dąbkowski

Większe dotacje, wyższe limity cen za elektryki dostawcze. Postulaty czy mrzonka?

Branża motoryzacyjna czeka na szczegółowe propozycje zmian w programie NaszEauto. Na razie panuje gęsta legislacyjna mgła, bo ministerstwo klimatu i...

Udostępnij:

Facebook X X X