icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jaworzno kupuje 16 autobusów elektrycznych

(Polska Agencja Prasowa)

Szesnaście nowych autobusów elektrycznych kupuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jaworzna. Spółka planuje w najbliższych latach, z pomocą środków unijnych, wymienić na autobusy elektryczne połowę swojej floty.

Testujący autobusy elektryczne od 2012 r. PKM z Jaworzna (ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja) przygotował warty 60 mln zł unijny projekt dotyczący zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Projekt ten został zgłoszony w naborze dotyczącym niskoemisyjnego transportu miejskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – jednego z komponentów Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 o zasięgu subregionalnym.

Wraz ze zgłoszeniem projektu wiosną jaworznicka spółka ogłosiła m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (4 dziewięcio-, 3 dwunasto- i 9 osiemnastometrowych), a także 6 autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.

Jak wynika z informacji na stronie zamówień publicznych przewoźnika, w ostatnich dniach rozstrzygnięty został pierwszy z tych przetargów. Jedynym oferentem i zwycięzcą okazała się spółka Solaris Bus & Coach.

W toku pozostawał drugi przetarg. 25 lipca PKM Jaworzno – wobec licznych pytań i uwag oferentów – przedłużyło termin składania w nim ofert do końca sierpnia br.

Ogłoszone w podobnym czasie przetargi na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii zostały unieważnione – ze względu na wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady.

Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od blisko czterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnym napędem, w ub. roku przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnej eksploatacji – wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric.

– W najbliższym czasie, z pomocą środków unijnych, planujemy wymienić połowę naszej floty na autobusy elektryczne. W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 20-25 autobusów powinno jeździć na prąd. Przy takiej skali niezwykle ważną kwestią jest wypracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania – mówił pod koniec lipca prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.

W tym czasie przewoźnik rozpoczął współpracę w badaniach i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych z Tauronem Dystrybucją. Obie spółki mają przez rok przetestować autobus elektryczny (Yutong E12LF produkcji chińskiej) oraz infrastrukturę do jego ładowania w warunkach normalnej eksploatacji.

W pierwszym etapie współpracy samorządowego przewoźnika z Tauronem testowana ma być infrastruktura ładowania typu plug-in. Ponieważ rozwój elektromobilności wymaga m.in. rozwoju i dostosowania sieci dystrybucyjnych, przedmiotem badań będą m.in. wpływ ładowania na parametry jakości energii w sieci dystrybucyjnej oraz wydajność często ładowanych baterii.

W kolejnym etapie uruchomiona ma zostać pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. System zostanie wykorzystany do testów i prac badawczo-rozwojowych związanych z zarządzaniem procesem ładowania i optymalnym wykorzystaniem infrastruktury elektroenergetycznej.

Dla PKM Jaworzno współpraca z dystrybutorem energii ma być krokiem w budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Tauron liczy na doświadczenia dotyczące magazynowania energii, rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. smart grid) oraz poprawy efektywności energetycznej.

(Polska Agencja Prasowa)

Szesnaście nowych autobusów elektrycznych kupuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jaworzna. Spółka planuje w najbliższych latach, z pomocą środków unijnych, wymienić na autobusy elektryczne połowę swojej floty.

Testujący autobusy elektryczne od 2012 r. PKM z Jaworzna (ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja) przygotował warty 60 mln zł unijny projekt dotyczący zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Projekt ten został zgłoszony w naborze dotyczącym niskoemisyjnego transportu miejskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – jednego z komponentów Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 o zasięgu subregionalnym.

Wraz ze zgłoszeniem projektu wiosną jaworznicka spółka ogłosiła m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (4 dziewięcio-, 3 dwunasto- i 9 osiemnastometrowych), a także 6 autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.

Jak wynika z informacji na stronie zamówień publicznych przewoźnika, w ostatnich dniach rozstrzygnięty został pierwszy z tych przetargów. Jedynym oferentem i zwycięzcą okazała się spółka Solaris Bus & Coach.

W toku pozostawał drugi przetarg. 25 lipca PKM Jaworzno – wobec licznych pytań i uwag oferentów – przedłużyło termin składania w nim ofert do końca sierpnia br.

Ogłoszone w podobnym czasie przetargi na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii zostały unieważnione – ze względu na wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady.

Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od blisko czterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnym napędem, w ub. roku przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnej eksploatacji – wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric.

– W najbliższym czasie, z pomocą środków unijnych, planujemy wymienić połowę naszej floty na autobusy elektryczne. W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 20-25 autobusów powinno jeździć na prąd. Przy takiej skali niezwykle ważną kwestią jest wypracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania – mówił pod koniec lipca prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.

W tym czasie przewoźnik rozpoczął współpracę w badaniach i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych z Tauronem Dystrybucją. Obie spółki mają przez rok przetestować autobus elektryczny (Yutong E12LF produkcji chińskiej) oraz infrastrukturę do jego ładowania w warunkach normalnej eksploatacji.

W pierwszym etapie współpracy samorządowego przewoźnika z Tauronem testowana ma być infrastruktura ładowania typu plug-in. Ponieważ rozwój elektromobilności wymaga m.in. rozwoju i dostosowania sieci dystrybucyjnych, przedmiotem badań będą m.in. wpływ ładowania na parametry jakości energii w sieci dystrybucyjnej oraz wydajność często ładowanych baterii.

W kolejnym etapie uruchomiona ma zostać pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. System zostanie wykorzystany do testów i prac badawczo-rozwojowych związanych z zarządzaniem procesem ładowania i optymalnym wykorzystaniem infrastruktury elektroenergetycznej.

Dla PKM Jaworzno współpraca z dystrybutorem energii ma być krokiem w budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Tauron liczy na doświadczenia dotyczące magazynowania energii, rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. smart grid) oraz poprawy efektywności energetycznej.

Najnowsze artykuły