Jóźwicki: Czy Europa ma szansę stać się potęgą akumulatorową?

15 lutego 2022, 07:30 Elektromobilność

Czy Europa ma szansę stać się potęgą w produkcji akumulatorów? Powołanie EBA kilka lat temu może w tym znacząco pomóc. Europejskie firmy na pewno posiadają technologie, kapitał oraz doświadczenie. W rozwoju tego rynku pomagają wymagania, ograniczające neutralność węglową. Baterie stanowią kluczowy czynnik umożliwiający przejście na gospodarkę neutralną klimatycznie, której osiągnięcie do 2050 roku jest celem Unii Europejskiej – pisze Marcin Jóźwicki, współpracownik BiznesAlert.pl.

Źródło: www.eba250.com
Źródło: www.eba250.com

17 stycznia 2022 roku firmy Volkswagen i Bosch podpisały porozumienie w sprawie utworzenia europejskiego dostawcy rozwiązań do produkcji akumulatorów. – Europa stoi przed szansą, aby w nadchodzących latach stać się globalną potęgą w dziedzinie produkcji akumulatorów – twierdzi członek zarządu Volkswagena Thomas Schmall. Grupa Volkswagen do 2030 roku planuje zbudować w Europie sześć fabryk akumulatorów, które łącznie mają produkować 240 GWh. Do końca 2022 roku firmy planują utworzyć spółkę typu joint venture. Zdaniem Thomasa Schmalla, celem tych dwóch firm jest „stworzenie pełnego europejskiego łańcucha dostaw dla e-mobilności”. Volkswagen, jako producent samochodów na dużą skalę, ma szansę stać się głównym producentem ogniw akumulatorowych. Firma Bosch posiada natomiast wiedzę i doświadczenie w automatyzacji fabryk oraz integracji systemów.

Planowane są także inne europejskie inicjatywy. W Szwecji, Volvo oraz producent akumulatorów -Northvolt,ogłosiły ostatnio, że wybrały Göteborg, jako miejsce nowej fabryki akumulatorów, która rozpocznie swoją działalność w 2025 roku. W planach jest potencjalna roczna zdolność produkcyjna ogniw do 50 GWh. Fabryka zamierza dostarczać akumulatory dla pół miliona samochodów rocznie. Połączenie sił z Northvolt, zdaniem JavieraVarela,odpowiedzialnego w Volvo za procesy przemysłowe i jakość, przyniesie „znaczne korzyści z kompleksowego łańcucha wartości akumulatorów, od surowca do kompletnego samochodu”.

Kolejna inwestycja w Europie, która zasługuje na uwagę jest planowana nowa fabryka baterii we Francji, realizowana przez start-up Verkor. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku, a inwestycja ma opiewać na 2,5 miliarda Euro. Jako lokalizację wybrano Dunkierkę. Docelowo zakład ma zatrudniać 1200 osób. Będzie to już trzecia taka inwestycja we Francji, po fabryce w pobliżu Douai oraz w Douvrin. Takim inicjatywom w regionie Huats-de-France pomaga na pewno program Rev3, nazywany trzecią rewolucją przemysłową, który ma wspierać nowe technologie, oparte na odnawialnych źródłach energii.

W tym temacie jest też silny polski akcent – fabryka LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych. Uruchomiony w 2017 roku zakład zatrudnia 10 tys. osób i jest największym w Europie producentem baterii litowo-jonowych dla przemysłu motoryzacyjnego.Zajmuje powierzchnię około 100 hektarów. Jak podaje Agencja Rozwoju Przemysłu, zakład ten ma zdolności produkcyjne o wartości 70 GWh pojemności baterii rocznie, zaspokajającą ponad 60 procent europejskiego rynku. Docelowo w 2023 roku zakład osiągnie zdolności produkcyjne na poziomie 100 GWh rocznie.

Europejski Sojusz na rzecz Baterii i Akumulatorów – European Battery Alliance (EBA) – przewiduje, że do 2029 roku akumulatory produkowane w Europie będą stanowić około 16 procent światowego rynku, ale żeby uniezależnić się od dostawców z Azji, do 2030 roku udział ten powinien wynosić 30 procent. Sojusz ten został zainicjowany przez Komisję Europejską wraz z państwami członkowskimi i przedstawicielami przemysłu w październiku 2017 roku. Zrzesza obecnie Komisję Europejską, zainteresowane państwa UE, Europejski Bank Inwestycyjny i ponad 260 podmiotów z sektorów przemysłu i innowacji. Celem jest stworzenie w Europie konkurencyjnego, innowacyjnego i zrównoważonego łańcucha wartości, bazującego na ogniwach akumulatorów o zrównoważonej charakterystyce.

Inną europejską inicjatywą jest Europejska Platforma Technologii i Innowacji (ETIP). Ma na celu rozwijanie priorytetów badawczych, dotyczących akumulatorów. Platforma skupia zainteresowane strony z przemysłu, środowiska badawczego oraz państw członkowskich UE. Dzięki temu możliwa jest współpraca między różnymi programami badawczymi, dotyczącymi baterii litowo-jonowych.

Czy Europa ma szansę stać się potęgą w produkcji akumulatorów? Powołanie EBA kilka lat temu może w tym znacząco pomóc. Europejskie firmy na pewno posiadają technologie, kapitał oraz doświadczenie. W rozwoju tego rynku pomagają na pewno wymagania, ograniczające neutralność węglową. Baterie stanowią kluczowy czynnik umożliwiający przejście na gospodarkę neutralną dla klimatu, której osiągnięcie do 2050 roku stanowi cel unijny. Pozostaje kwestia połączenia sił. Przykład Volkswagena i Boscha, Volvo, Northvolt, inicjatyw we Francji oraz w Polsce pokazuje, że Europa nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w kwestii baterii i akumulatorów.

Stachura: Polska wkroczyła na zielony szlak elektromobilności. Czy nie zabłądzi?